Thursday, December 10, 2015

Perlukah 'Me' Time??

Assalamualaikum...

Lama benar sejak saya menulis di blog ni. Tak berkesempatan nak menulis panjang-panjang walaupun ada idea. Sekarang saya banyak menulis yg ringkas2 di Facebook sahaja, jadi dah macam jarang juga berblogging ni.

Di kesempatan ini, (chewahhh!) saya ingin menulis tentang suatu perkara. Persoalan ini saya terbaca pada mulanya di laman FB, dalam support group mengenai perlukah 'me' time untuk ibu bapa anak keperluan khas?




Secara jujurnya, saya pun selalu dihambat rasa bersalah bila hendak pergi bersuka-suka hati bersendirian atau melepak dengan kawan-kawan tanpa anak-anak. Naluri mak-mak agaknya memang nak berkepit je dengan anak, walaupun masa tu dah burnout, dah stress tahap gaban. Atau saya sebenarnya bimbang dengan persepsi orang, atau merasa bersalah pada suami yg terpaksa tinggal menjaga anak2 sendirian.

Bertahun-tahun sebenarnya saya cuba bertahan dan melalui hari-hari saya dengan keadaan tertekan. Tapi memaksa diri menganggap semuanya ok, sedangkan hati sedang bergelumang dengan segala macam perasaan dan  kadang-kadang hingga menyebabkan hilang pertimbangan adalah perkara yang sangat merbahaya, baik kepada ibu bapa atau pun anak-anak.


Selepas sekian lama, akhirnya saya telah berdikit-dikit belajar melepaskan. Melepaskan anak-anak saya dalam sejam dua bersama suami untuk saya menikmati ruang personal saya sendiri. Saya belajar meyakini bahawa suami juga betah mengurus anak-anak. Yang paling penting ialah saya belajar menyerahkan anak-anak terutama anak istimewa saya dalam perlindungan Allah s.w.t. 

Waktu itu saya biasanya pergi berlari atau sekadar jalan-jalan menghabiskan masa, window shopping atau memandu sendirian. Dari keluar sejam dua, saya akhirnya belajar meninggalkan mereka semalaman dengan babah mereka bila saya berlari dalam event-event di luar Kuantan. Saya tidur di hotel bersama kawan-kawan, menikmati 24 jam terbahagia tanpa perlu berhadapan jeritan tantrum dan obsesi Eusoff terhadap aerosol racun serangga. Tanpa perlu tidur dalam keadaan separuh lena takut-takut Eusoff terjaga di tengah malam dan bermain dengan alatan merbahaya di dalam rumah.

Saya pulang dalam keadaan lebih segar. Lebih tenang. Dan lebih bersemangat. Kini saya juga telah cuba keluar seminggu sekali berduaan dengan suami, dalam satu jam atau satu jam setengah..sekadar berbual-bual dan minum-minum di kafe. Sementara Daniel dan Eusoff saya telah tidurkan awal-awal dan kakak Damia menjadi babysitter dengan upah sepotong kek coklat atau ice cream kegemarannya yang kami bawa pulang. 


Kehidupan barangkali mendesak kita untuk mengorbankan banyak perkara. Tetapi kita manusia biasa. Bukan Superwoman atau Superman..yang tahan disalai, dibakar, dilanggar keretapi atau dilanda ribut taufan. Ada masanya kita juga perlu masa untuk membahagiakan diri sendiri dan meraikan kasih sayang pasangan seperti mana selayaknya. Jangan hingga kerana sayangkan anak, jiwa merana dan pasangan kita pula terabai tanpa perhatian. 

Chewaahhh...dah macam kaunselor perkahwinan  pulak khennn...keh keh keh...Sekian dulu, semoga bertemu lagi. Wassalam...


Gambar dating sempena anniversary ke 11 baru2 ni... Anak tido mak apaknye sneak-out..keh2.
Tq kakak tolong jaga adik2. Love you mucho2!! 





No comments:

Post a Comment