Sunday, December 20, 2015

Orang baru belajar bercakap..

Assalamualaikum w.b.t.

Sejak dah pandai cakap, dia cakap macam-macam. Sambil bercakap berselang dengan vocal tics perkataan seperti 'denggi', 'aedes' dan 'kesihatan'. Kebanyakan soalan dan jawapan dalam ayat skema seperti:-

"Saya salah."
"Saya salah ke?"
"Ini salah saya."


Atau..

"Sayang tak?"
"Awak tak sayang saya?"
"Awak sayang saya ke?"
"Saya ini bising ye?"


Dia menyebut perkataan 'tidur', 'seluar' atau 'besar' dengan membunyikan huruf 'r' di hujung.
Sekali imbas nadanya seperti orang sedang membaca berita atau skrip. Kadang-kadang tengah nak marah terasa lucu pulak bila dengar dia cakap...

"Sudahlah tu. Sabar..sabar. Untuk kesihatan mental ye?"
Atau "Ke Tesco pula ye? Untuk hilangkan stress."

Kalau untuk nak menguntungkan dia, memang pandai pulak dia bercakap. Nak pergi sana sini..nak beli aiskrim atau nak tengok Shieldtox. Siap berlakon sedih... :D 

No comments:

Post a Comment