Monday, December 28, 2015

Penyakit label-melabel

Assalamualaikum w.b.t.


Selalu ibu bapa memperkenalkan anak mereka dengan ayat." Anak saya mild autism." Tak ada seorang pun pernah approach dan beritahu "Anak saya severe autism".

Semua highlight...

"Anak pandai, belajar dapat 20A. 
Tiada masalah hyper langsung.
Uii..pandai bercakap!
Tiada masalah berkawan.
Sayang adik beradik dan keluarga.
Tidak pernah mencederakan sesiapa.
Tak pernah stimming.
Tak pernah lari.

Toilet train baru 3 hari terus pandai.
Anak saya seperti anak tipikal je..belajar pun di mainstream".

Tiada ibu dengan anak severe autism pernah ke hadapan memperkenalkan diri dan anaknya kecuali saya yang approach dulu dan bertanya. Barangkali rasa rendah diri dan merasakan tiada sesiapa memahami apa cabaran yang mereka lalui setiap hari.

Sebenarnya autism tetap autism..
Sejenis kecacatan neurology, 
Mild, moderate atau severe autism..Low atau high functioning, anak2 ini tetap autistik. Dan jelas bahawa autism ini ada isu-isunya yang tersendiri.

Media tempatan pun berat sebelah. Jemputan di rancangan TV hanya nak dengar cerita yang indah2. Anak-anak autism yang savant. Atau dengan bakat istimewa. Hakikatnya savant hanyalah peratusan kecil dalam dunia autism. Yang terlebih ramai adalah anak-anak yang mencabar nak membesarkannya. Tak kurang yang biasa-biasa sahaja.

Ibu dengan anak low functioning tidak pernah dijemput. Rakaman mengenai struggle mereka juga tiada, Sebab apa..? Penerbit sendiri takut dengan label "SEVERE AUTISM". Takut budak itu agresif dan tidak boleh dikawal. Takut seperti budak-budak itu makhluk asing ganas yang selalu gaduh dengan Ultraman. Severe autism atau low functioning itu tak semestinya agresif tahu?

Sekarang timbul pula gejala parents mendiagnos anak sendiri angkara terlebih rajin membaca di Google. Semua mengaku anaknya mild kerana tak puas hati, sebab dalam report doktor selalunya tulis 'Autism' atau 'Autism Spectrum Disorder' sahaja. Walhal sebaik saja dapat diagnosis, perkara yang paling penting harus difikirkan adalah INTERVENSI.

Dalam kelompok ibu bapa pun ada penyakit label-melabel. Sudahlah dilabel macam-macam oleh manusia-manusia tipikal dalam dunia mereka yang serba sempurna ini, sesama kita pun sibuk bebenor nak label anak-anak ni.

Untuk apa?
Nak tunjuk siapa lebih hebat mendidik anak?
Atau anak siapa lebih "functioning?"

Jujur saja..benarkan anak anda seorang mild autism? 
Padahal bila kita toleh, kita lihat anak kita sedang bercakap sorang-sorang sambil mulutnya menggigit leher baju.


Yang lebih penting ialah persoalan "Dengan 'mild autism'nya dia, bolehkan dia hidup tanpa kita di luar sana?"

Atau adakah kita yang masih hidup dalam denial?






No comments:

Post a Comment