Tuesday, December 15, 2015

Jaga anak semasa cuti sekolah

Assalamualaikum..

Sekarang cuti sekolah. Centre pun tak bukak. Eusoff hanya duduk di rumah dengan cikgu misai. Saya kerja kerana semester baru sudah bermula.
Bila tak ada aktiviti dia bosan. Dia pun selalu cakap pada saya.."saya bosan". Saya suruh cikgu misai bawa dia naik kuda, mandi laut atau jalan2 di taman bandar bagi keluar peluh. Dia tak nak. Bila dibawa keluar, hanya ke pasaraya sebab ada barang yang nak dicari. Bila ke tempat mcm tu, Eusoff mulalah nak tengok Shieldtox..atau mintak makan coklat.

Setiap hari babah dia mengadu macam2.
Eusoff main air pancutkan dalam bilik air master bedroom, sampai basah lantai bilik.
Eusoff makan gula macam makan nasi.
Eusoff conteng dinding.
Eusoff tak basuh berak.
Eusoff kencing dekat sliding door.
Eusoff itu.. Eusoff ini.
Kepala rasa nak pecah dengar aduan yg macam2 sampai pernah satu hari saya cakap "Bunuh sajalah budak tu kalau menyusahkan sangat. Setiap hari cakap benda sama je."

Masa cikgu misai jaga exam STPM baru2 ni, saya jaga Eusoff hampir setiap hari bawak dia ke pejabat. Dia lari ke jalan. Saya kejar. Dia main air kat pantry, saya mop. Saya aturkan dia bawa ke toilet sbb dia tak biasa dgn toilet office. Dia kotorkan diri dia, saya mandikan. Dia lapar, saya bawak keluar lunch.

Sambil tu saya kerja. Saya pergi kelas saya tinggalkan dia dlm kereta dengan enjin running dan aircond terpasang dengan ditemani kakak Damia. Saya  buat dokumen OBE dan dokumentasikan silibus. Saya jugak buat kerja2 admin dan P&P lain.

Ingat senang ke?

Ada merungut tak? Ada mengadu siang malam hitung satu2 kerja yg dibuat tak?

Tak ada.

Sebab apa? Sebab saya ikhlas. Sebab Eusoff anak saya. Sebab saya sayang dia walaupun kadang2 saya cepuk jugak sebab nakal sangat. Kalau saya mati siapa nak jaga dia? Dua minggu ini pun babah dia asyik pening, penat, berleter macam2. Yang pelik tu kalau saya dekat rumah dengan Eusoff memang dia buat nakal juga. Tapi tak keterlaluan sangat. Sebab budak ni nak dilayan..nak diajak berbual. Nak kena buat aktiviti.

Kalau jaga anak awal-awal lagi dah dianggap beban, memang semuanya rasa tak kena. Sebab aura negatif tu dah dipupuk dalam kepala tu sebelum kejadian berlaku. Saya tak banyak merungut dengan perangai Eusoff, bukan kerana saya ni hati besi sangat dan tidak terkesan dengan kelakuan nakal dia. Tapi saya tidak mahu mulut ini yang menjadi agen negatif kepada hati dan minda agar turut berfikiran dan berpersepsi negatif pada Eusoff.

Ini realiti. Keluarga dengan anak autism. Kalau ada sekelumit kebahagiaan dapat hirup kopi di kafe satu jam tanpa anak autism pun rasanya lebih happy dari hari raya. Dan parents dengam anak autism..kami struggle utk bahagia dalam perkahwinan.

Sekian luahan hati tulus ikhlas. Tak kisah siapa pun nak baca. Malam ini hampir pukul 1 pagi, dan saya baru sapu beras dalam bilik tidur yg bertabur-tabur dimain dek Eusoff. Maaflah...tak dapat nak cerita yg indah-indah, melainkan realiti yg berlaku sebenar-benarnya. Saya lebih rela penat mengejar si Eusoff yang lari sana-sini dari mendengar sungutan dan komplen dari siang membawak ke malam. Penat otak. Penat telinga.

Pendek kata....

"Don't complaint about things you are not willing to change."


No comments:

Post a Comment