Monday, April 18, 2011

Tolong Senyap..

Aku bukan la nak kata aku ni baik. Aku tau aku sendiri pun banyak kelemahan yang mungkin tidak menyenangkan orang lain di sekeliling aku. Tapi, rasanya seumur hidup aku ni, tak pernah lagi aku saja-saja cari pasal dengan orang.. KECUALI orang yang cari pasal dulu.

Kalau kat pejabat ni, kebanyakan masa aku di kelas. Atau kalau kelas dah habis aku akan berehat sambil surf internet kat dalam bilik aku. Situlah tempat aku makan, solat, rehatkan kaki yang dah lenguh berdiri dan belakang yang dah macam nak patah bila ada kelas sehari suntuk. Atau basahkan tekak yang dah kering dok mengajar dari pagi ke petang.

Kadang-kadang aku membaca buku secara online kat laptop aku, sebab kat office aku ni ada perkhidmatan E-Library. (Syabas IKIP COLLEGE! Eh..ter'promo' plak..) Sebolehnya aku takkan buat orang lain resah dengan kehadiran aku, kecuali student-student aku yang nakal-nakal kott...(Diorang kalau selagi boleh nak mengelak dari terserempak dengan aku sebab takut kena marah..terutamanya kepada yang datang kelas sekali dua je satu semester!)

Aku pakai headphone lagi bila aku nak tengok video, atau dengar lagu. Sebab tanak ganggu pendengaran orang lain. Yelah...ini opis kan? Tempat orang bekerja...lagi pulak dalam bidang kerjaya mengajar ni, setiap masa kena study. Nak kena update pengetahuan am diri sendiri. Nak ajar orang la katakan... Kalau cikgu pun outdated, pakat kena gelak la dengan budak-budak tu...diorang sekarang lagi advance dari kita tau??

Yang aku tak paham, kenapa sesetengah orang tu suka buat bising, komplen, mengumpat, kutuk-kutuk orang dan gelak kuat-kuat kat bilik aku ni? Hello....ini PEJABATlah. Bukan pasar malam.. Lebih teruk lagi dia bukan orang yang sepatutnya duduk dalam bilik aku ni (bilik ni share 3 orang). Even tak sepatutnya berada pun kat branch kami ni.. Kalau duduk kat branch ni pun, dia ada meja sendiri. Tak faham kenapa spesis ini suka mencari alasan untuk tak berada di tempat sendiri.. Dulu aku duduk 'pool' jugak..ramai-ramai..dengan cuma dipisahkan partition. Aku tak kisah pun..aku selesa je duduk kat situ. Sampailah bos arahkan department aku untuk rombak tempat duduk, barulah aku masuk bilik ni.

Sehari dua boleh tahan lah beb... Ini dah masuk satu semester. Nak setinggan pun agak-agaklah. Kenalah hormat tuan punya bilik. Ni sampai kekadang aku tableh cover dah muka aku ni dari membuat air muka tak puas hati. Bayangkan sajalah...penat-penat baru balik kelas, (kena pulak kelas dari pagi sampai petang, cuma dipisahkan lunch break aje) dah terpaksa dengar celoteh-celoteh yang kurang menyenangkan dan berbau umpatan. Masuk bilik je, aku dah dapat dosa kering..tak pasal-pasal.

Kita ni hidup janganlah fikir diri kita saja betul. Fikir kepentingan diri kita saja. Hidup bermasyarakat ni kena ambil kira perasaan dan kepentingan orang lain juga. Jangan hidup jadi kera sumbang, pergi ke mana pun tak ada orang yang mahu menerima kita. Sedangkan orang lain kita tengok tak ada masalah pun nak menyesuaikan diri kat mana-mana.

Muhasabahlah diri...kalau susah sangat pegi Sabah... asalkan jangan menyemak kat bilik aku ni lagi!



No comments:

Post a Comment