Thursday, April 14, 2011

Check-up & Doctor's review

Semalam aku check-up dan buat test BSP (Blood Sugar Profile). Bagi penghidap diabetes atau Gestational Diabetes (diabetes semasa mengandung cam aku nih), doktor akan arahkan untuk kita buat test ni sekali dalam setiap dua minggu atau sekali seminggu. Tengoklah pada tahap keseriusan diabetes seseorang tu. Darah akan diambil sebanyak 4 x pada hari tersebut dan seseorang tu mesti berpuasa sekurang-kurangnya 10 jam pada malam sebelumnya. Sekali waktu pagi sebelum sarapan. Lepas tu sebelum makan tengahari. Waktu petang pun kena buat jugak dalam kul 6 sebelum makan malam dan last sekali selepas makan malam lebih kurang jam 9 malam.

Masa check-up tu, aku tengok berat aku naik 0.5 kg. Tekanan darah pun normal. Alhamdulillah.. BSP aku pun ok. Semua di bawah julat normal. So, hari ni aku kena jumpa doktor la untuk review semula keputusan BSP aku tu dan ultrasound scan untuk tengok tumbesaran baby.

Pagi tadi aku pegi timbang semula, aikkk!! Dah turun 1 kg semula dah...sampai 2-3 kali aku turun naik penimbang tu sambil misi-misi tu sume buat muka pelik. Takkan semalam berat naik 0.5 kg, hari ni dah turun 1kg?? Adoiii...mana la aku tau...diorang yang tengok skala penimbang tu. Diorang jugak yang tulis kat buku aku tu. Bukan aku buat sendiri... lepas tu macam biasa la. Mesti tulis merah punya kat ruangan berat tu. Cheh!

Bila jumpa doktor lepas tu, doktor pun scan la baby aku. Katanya berat baby ada lebih kurang 1.4kg. Katanya berat baby dalam julat normal. Haaa...tu diaa..!! Baru sebulan lepas pegi scan kata dalam 600 gram. Sekarang dah sekilo lebih. Alhamdulillah...aku sebenarnya risau jugak sbb berat aku payah nak naik. Risau pulak kalau baby underweight. Biar aku kurus takpe, jangan baby aku kurus..nanti banyak pulak risikonya.

Aaa...doktor dah kurangkan dos insulin aku. Dari 8 unit ke 6 unit setiap kali cocok. Katanya result BSP aku comei dah (kat pantai timur ni, kalau cantik diorang sebut comei..hehe). Kalau aku bleh kontrol diet dan keperluan insulin badan aku mencukupi nanti tak payahlah cucuk dah. Waaahhh...hepinyaaaa!! Aku akan berdiet dengan ketat mulai sekarang...sian kat paha aku, sampai lebam-lebam dan bengkak hari-hari kena inject.

Lepas tu doktor refer aku untuk buat test mata kat klinik pakar mata yang terletak kat Hospital Besar. Katanya ni common test la untuk orang yang ada diabetes. OK la doktor...apa-apa jelah... Tadi dah pegi buat appointment dah.. Lambat lagi dia bagi tarikh. Dah dekat-dekat nak due baru ada kosong. Hmm...itu je nak cerita.. Penat gi sana-sini tadi pun tak abis lagi. Kaki pun naik lenguh dok tekan clutch sebab masuk bandar kan, punya la banyak traffic light. Nak rehat jap kat opis ni... Cau cincauuuu! :)

4 comments:

  1. muahs ! hughug ! i luv u T.. u can do it ! :)
    -Sha-

    ReplyDelete
  2. Thanks sha...doa-doakan kami ya? Aku pon sayang ko jugak..nak peluk jugak tapi cam tak sampai je sebab perut aku beso. Hehehe.. :D

    ReplyDelete
  3. InsyaAllah....semua akan selamat..
    Mak budak sihat....budak sihat..... bapak budak sedikit kurang sikit kot... hhehehehe

    ReplyDelete
  4. TQ abang alim...bapak budak tu tak sihat kat poket le nanti..hehehehe...

    ReplyDelete