Tuesday, April 5, 2011

Kontraksi Braxton Hicks dan HbA1c

Sedar tak sedar dah nak masuk 27 minggu...Akhir-akhir ni aku dah mula rasa kontraksi Braxton Hicks. Bagi siapa yang tak tau apa bendanya kontraksi Braxton Hicks tu, boleh klik kat sini.

Jangkamasa kontraksi tu tak lama, tapi bila perut mengeras je, boleh terdiam jugak kalau aku tengah bagi kuliah masa tu. Tak selesa sangat. Awal jugak aku rasa kontraksi Braxton Hicks kali ni. Selalunya bila dah masuk 7 bulan lebih baru aku mengalaminya.

Esok aku temujanji doktor dan ujian darah HbA1c. Bagi mereka yang mengalami diabetes tentu tahu apa itu ujian darah HbA1c. Tapi bagi yang tak tau, ujian darah HbA1c tu ialah ujian darah bagi menentukan tahap purata jumlah glukosa dalam darah dalam jangkamasa 2-3 bulan sebelum tu. Kalau nak keterangan lebih lanjut, boleh klik sini untuk mendapatkan info mengenainya.

Berdebar jugak perasaan aku. Harap-harap hasil ujian itu berada pada tahap normal. Sebab kalau tidak, mesti doktor akan naikkan dos insulin yang perlu aku ambil setiap hari. Dan yang paling penting, aku mahu baby aku sihat dan berada pada tahap paling bagus.

Dalam pada sibuk-sibuk dengan kerja dan penyakit aku ni, bahagia rasanya bila baby aku ni bergerak aktif. Itu tandanya dia sihat. Aku dan babahnya masih mencari nama yang sesuai buat si kecil ni. Banyaknya pilihan... semua nama tu cantik dan bagus-bagus pula maksudnya. Rambang mata!!


Dan rasanya bulan depan dah mula kena cari barang kelengkapan bayi.. :)

No comments:

Post a Comment