Monday, April 25, 2011

Eusoff lambat bercakap..

Kadang-kadang jadi risau juga bila si Eusoff tak bercakap-cakap jugak lagi... Umur dia dah 2 tahun 5 bulan, tapi vocab dia masih jauh ketinggalan. Hasil ujian Speech & Hearing dia normal, lega la sikit. Tapi bila dia tak jugak bercakap, aku jadi risau semula. Aku bercadang nak hantar dia ke tadika menjelang tahun depan sebab kalau ikut tahun lahir, dia akan berumur 4 tahun. Risau kelambatan dia bercakap akan beri kesan pada pembelajaran dia kat sekolah nanti.

Banyak jugak blog aku masuk dan baca info mengenai kelewatan bercakap bagi sesetengah kanak- kanak, tapi banyak respon positif yang aku dapat. Memandangkan Eusoff memang boleh mematuhi arahan mudah, menurut kata pakar, dia kanak-kanak normal...Tak ada masalah memahami bahasa, kecuali lambat untuk menuturkan kembali apa yang kita cakapkan kat dia.

Kadang-kadang, ada masa-masanya dia boleh je bercakap satu-dua perkataan. Macam bila aku ajak dia mandi dan dia tak nak, aku akan kata dia 'busuk'. Dengan pantas dia cakap ' tak busuk'. Hehehe...atau bila dia tengok aku dah bersiap pakai tudung nak keluar, dia akan cakap 'Ikut'. Perkataan yang dia selalu sebut ialah 'Nak, Bukak, Num (minum).' Cuma perkataan macam tu aje la...

Cuma yang buat aku tension ialah bila dia mengamuk, bila tanya nak apa...dia tak cakap dan cuma jerit-jerit dan banting-banting badan. Ohhh...itu jam memang rasa nak pecah kepala memikirkan kenapalah dia lambat sangat bercakap. Kalau aku tau apa yang dia nak tentu mudah bagi aku nak handle situasi macam tu kan?

Kat sini ada topik dan sikit perbincangan mengenai kanak-kanak yang lambat bercakap. Manalah tau kalau-kalau korang pun ada masalah macam aku jugak..so, boleh try baca dan share masalah kita dengan pakar dan parents yang juga mempunyai masalah sama.

No comments:

Post a Comment