Wednesday, May 22, 2013

Positive Parenting Mak & Abah Saya

Assalamualaikum...


Nak cerita sikit pasal positive parenting mak dan abah masa kecik-kecik dulu. Mak dan abah memang sempoi walaupun garang. Sempoi tapi garang..ape bende ni? Hehe... Sebenarnya..mak dan  abah dulu garang tapi diorang ni jenis yang tak memaksa. Garang tu pulak bermakna ada time buat nakal, memang kena marah la, atau kena rotan jugak (huhuuu) sekadar nak mengajar, takde le sampai mendera. Macamana tak garang, anak 3 lelaki umur rapat-rapat pastu lasak buleh tahan...Pastu ada sorang pompuan pun (saya la tu), macam jantan gak perangai. Macamana mak abah tak pening?? Mujur Amir adik saya tu lahir setelah saya berumur 8 tahun, masa tu mak dan abah dah berumur dan dah slow la sikittt..untung la Amir..tak kena sebat cam kitorang. ^__^

Kami adik beradik dulu duduk kat area kuarters kerajaan dalam compound Jabatan Pertanian dekat Bukit Kerajaan, Kuala Kangsar. Rumah sangat dekat dengan area ladang jagung, ladang mempelam, ladang pokok bunga..macam-macam spesis pokok banyak yang diorang buat kacuk untuk hasilkan benih-benih pokok baru. Memang sempoi tau area tu... Segar dan wangi dengan bau pokok dan buah-buahan. Bila dah banyak pokok banyaklah burung suka datang. Abang-abang pergi menggetah burung ciak, saya ikut. Main tempak-tembak Koboi VS Red Indian, saya join (walaupun main ta ya pa wau-TIPU). Polis sentri saya ikut, main konda-kondi saya ikut jugak walau takde sapa nak team up dengan saya. Kencing berdiri kat pagar pun saya join, tapi saya takleh 'tembak' cam depa sebab saya takde 'fire hose'.. meleleh habis kena baju seluar, balik semua kena PIAP! dengan mak. Saya kena PIAP sebab kencing berdiri macam budak laki, abang-abang pulak kena sebab depa ajar saya kencing berdiri macam budak laki walaupun depa tau adik depa ni pompuan...Hihi..sian depa. Banyak kali jugak kena marah sebab saya..

Mak dan abah dulu time kami nak exam, diorang tak pernah paksa pun study bagai nak rak. Dia cuma remind...haaa..peksa dah dekat, jangan asyik main/tengok TV. Takdelah nak paksa ngadap buku, kuarantin ke, tak bagi tengok TV langsung ke? Buat keje sekolah depan TV boleh kata tiap-tiap hari, main basikal atau pegi lepak rumah makcik sebelah main dengan anak dia tiap-tiap hari jugak. Tapi adik-beradik saya takde le dapat result corot..rata-rata tu hujung tahun muka mak abah memang wajib dapat jemputan le masa hari penyampaian hadiah. 

Bukan nak kata kami ni pandai-pandai belaka tapi mak dan abah memang rilek giler dan tak le over sangat letak harapan tinggi nak nengok anak dapat A berderet-deret dalam report card. Report card kalau ada merah pun mak dengan abah bebel lebih kurang je, dan tak le beria benor torture anak-anak tu sampai lunyai dan patah hati budak-budak tu. Ni la positive parenting bagi saya.. Dengan anak-anak kena main tarik tali macam main layang-layang...lepasssss lepas tu tarik sikit-sikit-sikit. Dan lepas tu lepas balik... 

Mak ajar ngaji...suruh hafal sifir, lepas tu bagi dia main dengan kawan-kawan, kejar ayam, panjat pokok. Saya masa sekolah dulu tak stress langsung bila nak exam... dan rasa pelik bila kawan-kawan cerita "huu..aku dah satu minggu tak tengok TV sebab nak peksa".. Serius, saya selalu tengok filem seram Indonesia hari Khamis malam Jumaat dan tido jam 11 malam dengan arwah abah, dan abah tak kisah pun walaupun esoknya ada ujian Matematik sebab dia tau anak dia ni study, walaupun kuat tengok TV. :)


No comments:

Post a Comment