Thursday, May 16, 2013

Selamat Hari Guru

Assalamualaikum... 

Hari ini Hari Guru. Hari ini hari mengenang jasa seorang yang bergelar pendidik... tidak kiralah cikgu sekolah rendah atau menengah, cikgu besar atau cikgu kecil, sama ada dipanggil Cikgu, Lao Shi, Encik atau Puan, Dr., Prof Madya atau Prof (di Institut Pengajian Tinggi).. Ucapan itu kalau lahirnya dari hati, sama ada dari anak didik yang masih di bawah didikan guru-guru atau yang telah tamat belajar atau bergraduat..seringkali menyentuh hati sanubari. 

Sejak dari sekolah rendah sehingga sekolah menengah, saya belajar di sekolah 'all girls'..(peeewittt!). Ketika di sekolah rendah, saya tergolong dalam pelajar yang rapat dengan guru-guru, budak baik, tak pernah langgar disiplin sekolah, jadi pengawas, aktif dalam kelab kebudayaan, jadi ahli pancaragam sekolah dan berada dalam kelas pandai serta tersenarai dalam calon straight A's.

Bila masuk alam remaja di sekolah menengah, hidup agak tak teratur kerana kematian ayah, atau mungkin juga hormon-hormon remaja mencelarukan sistem badan serta emosi yang tertekan (betul ke ni..atau sekadar alasan?hehe..), saya bertukar corak menjadi pelajar yang agak nakal serta defensif. Namun dari segi akademik saya masih maintain dan tidak begitu menurun..masih berada di kelas paling atas sehingga tingkatan 2, dan akhirnya semasa di tingkatan 3, saya turun 1 anak tangga, jatuh ke kelas no.2 tapi alhamdulillah cikgu kelas saya masa tu seorang biker bernama cikgu Mohamad adalah cikgu yg 'super sporting' dan 'super best' memberi motivasi kepada pelajar-pelajar sehingga keputusan PMR kembali melonjakkan saya ke kelas 'atas' di kelas 4 Sains (walaupun hati meronta-ronta nak masuk kelas seni). Ketika inilah saya telah membina hubungan akrab dengan kawan-kawan 'berhaluan kiri' - geng yang dipaksa masuk kelas sains.

Bersama 6 sahabat saya ini, kami mula 'membina populariti', kerana selalu melawan cakap cikgu, nakal dan  ada sesuatu 'aura' sehingga secara tak rasmi mempunyai satu meja khas di kantin sekolah (orang lain tak pernah duduk di meja ini kecuali kami). Kami jugak pernah buat pasal dengan makcik kantin (sebab jual makanan luar kat budak-budak lain), ponteng kelas tambahan, lari dari kelas ikut pagar belakang dan macam-macam hal lagilah yang kami buat. Sampai pernah kena mengadap Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid (GPK HEM) dan pernah diugut untuk dibawa berjumpa Pengetua (kami berjaya pengaruhi Pengetua sebelum cikgu tu buat aduan..sampai begitu sekali. Kerajinan jadi buruh kasar tanpa gaji kat di sekolah sedikit-sebanyak membantu dalam hal ini.. :))

Walaupun kami begitu, kami ni all-rounder...suka volunteer buat kerja-kerja buruh kasar untuk tolong cikgu (yang baik dengan kamilah), kami meriah dengan surat junior untuk nak jadikan kakak angkat dan kami jugalah jaguh-jaguh silat dalam pertandingan silat olahraga, aktif dalam sukan, tolong cikgu renovate taman sains, buat mural dan signage di kawasan sekolah. Kami jugalah yang rajin pegi cheer dan support team sekolah dalam apa-apa pertandingan atau perlawanan sukan. Walaupun kami nakal, semuanya alhamdulillah masih berjaya mendapatkan result yang melayakkan kami masuk ke universiti ketika SPM dan ada yang berjaya masuk fakulti perubatan. 

Kini apabila saya berada dalam kerjaya pendidik, saya rasa saya lebih memahami kenapa pelajar-pelajar saya nakal dan kadang-kadang ada masalah dalam pembelajaran mereka, kerana saya pernah berada di tempat mereka suatu waktu dulu. Pengalaman menjadi budak nakal memberikan kelebihan bila mana saya tau segala 'trick' dan boleh mengenalpasti yang mana satu sebab dan yang mana satu alasan bila diorang tak siapkan tugasan yang diberikan. Pendek katanya, kebanyakan helah pelajar -pelajar ni, orang kata 'dalam kocek' ajelah. Selain dari itu, saya juga  menjadi lebih empati dan prihatin kepada well-being para pelajar bila mereka ada masalah peribadi atau masalah keluarga. Tambahan pula kebanyakan pelajar saya tinggal di asrama dan jauh dari kampung halaman, maka kami para pensyarahlah yang menjadi ibu bapa sementara bagi mereka selama belajar di sini.

Sempena Hari Guru ini, saya ingin merakamkan setinggi-tinggi penghargaan buat para guru saya dari tadika hinggalah ke universiti. Kerana anda semualah sekarang saya merasa jadi pensyarah dan dah kena buli balik dengan pelajar-pelajar saya.. Pernah dengar tak peribahasa 'buat baik dibalas baik, buat jahat jangan sekali'..peribahasa tu memang kena setepek kat muka saya sekarang ni...hahahaha...

Di bawah adalah teacher's day project dengan cikgu misai sebagai penghargaan kepada cikgu-cikgi anak-anak saya. Carrot cupcakes with creamcheese frosting tuuu... Selamat menjamu mata.. ;)

SELAMAT HARI GURU!







No comments:

Post a Comment