Thursday, May 9, 2013

ORANG BAIK dan ORANG JAHAT


Assalamulaikum..




Hari ini saya ke farmasi itu lagi. Tempat di mana saya sering membeli vitamin dan supplement untuk Eusoff. Rata-rata pekerja farmasi itu baik yang melayu, india atau cina mengenali saya kerana saya memang sering ke situ. Aunty berbangsa cina itu menegur saya dulu dengan ramah.. "Cari pro-biotic lagi ka? Sini..sini.. yang ini ada offer!" katanya sambil menunjukkan rak vitamin berdekatan. "Untuk you punya anak..itu..apa..Autisem kan?" katanya sambil memegang beberapa jenis pro-biotic. Saya hanya senyum dan angguk. "Yalah..saya ingat you datang sini mesti cari itu punya. Kalau tak pun fish oil kan?"  katanya sambil senyum. Selepas berbual lebih kurang saya memilih satu jenis pro-biotic yang ada tawaran harga murah. Sebelum saya ke sempat sampai ke kaunter, aunty cina itu menarik lengan saya dan menghulurkan sehelai sapu tangan yang dah berikat cantik seperti lolly pop. "Kasi you punya anak ok?" Saya dan dia berbalas ucapan terima kasih sebelum saya menyelesaikan urusan pembayaran dan berlalu pergi.


Saya senang hidup di Malaysia kerana kita berkongsi rasa dan kasih-sayang dengan bangsa dan keturunan yang berlainan. Saya sayangkan rasa persaudaraan itu, walaupun kita berbeza agama dan budaya. Kita saling memerlukan, walaupun bila ego menguasai diri, ramai yang bercakap tanpa berfikir perasaan orang lain dengan memberi gelaran 'pendatang' atau berkata 'pergi balik negeri kamu!'. Kita lupa kita memerlukan mereka bila kita sakit, bila kereta kita rosak, bila kita nak ubah suai rumah, bila kita nak belajar. Memang ada pakar-pakar dari bangsa kita sendiri, tapi fikir balik kenapa workshop cina itu selalu penuh dengan orang melayu? Kenapa kedai mamak penuh dengan orang melayu? Kenapa kedai sensei atau farmasi penuh dengan orang melayu? Kenapa hospital pakar yang signboardnya penuh dengan tulisan cina penuh dengan orang melayu? Kenapa pasaraya borong TONG FATT penuh dengan orang melayu? Kenapa kedai gunting RAJU penuh dengan orang melayu?

Pernah fikir tidak?

Meh saya bagi jawapannya..sebab kita dah terbiasa dengan keberadaan mereka disekeliling kita. Kita punya  lebih pilihan untuk mendapatkan perkhidmatan/barangan terbaik. Mungkin barang dapur kita beli di pasaraya  Tong Fatt, bila lapar kita singgah makan roti canai di Restoran Nasi Kandar, lepas dah kenyang kita sambung membeli-belah pakaian di Butik Mazlinda. Apa masalahnya kat situ? Tak ada apa-apa kan?

Eusoff pernah ditendang keluar dari sebuah tadika yang dimiliki oleh orang melayu. Sebuah lagi pusat pendidikan autisme yang ditadbir oleh orang melayu juga pernah memberi berbagai alasan yang penuh syarat dan birokrasi ketika saya cuba mendaftarkan Eusoff kerana dia tidak toilet train, tidak boleh bertutur, kuat mengamuk dan kerana dalam report dari psychologist, tertulis perkatan MODERATE TO SEVERE AUTISM SPECTRUM DISORDER (ASD).

Sedangkan cikgu Eusoff sekarang yang saya cuma berbual dengannya di telefon, yang tidak pernah tengok muka saya, serta tidak pernah tengok anak saya, walaupun sudah diberitahu anak saya MODERATE TO SEVERE AUTISM SPECTRUM DISORDER (ASD), katanya "Tak apalah kak...nanti kita boleh train dia slowly. Kakak hantar saja dia." 

Berapa kali dia kena cuci dinding kerana Eusoff conteng dinding kelasnya. Berapa kali dia kena cuci lantai dan kerusi kerana Eusoff terkencing dalam kelas. Berapa kali dia lebam kerana Eusoff mengamuk. Berapa kali Eusoff sepak terajang dia. Mukanya sentiasa begini waktu saya ambil Eusoff selepas habis sekolah.


Orang yang tidak matang dan lupa diri sahaja tidak dapat menilai kebaikan orang dan memanggil orang dengan nama gelaran yang buruk. Di dalam dunia ini, ORANG BAIK dan ORANG JAHAT memang ada..tak kira apa bangsa sekalipun..

#Tolak sentimen perkauman #Pasca PRU 13

2 comments:

  1. kami kat JB pun aman damai and no problem so far walaupun abil attend therapy & intervention centre yang tuan punya-nya bangsa lain. yg penting jgn prejudis dan jgn paranoid. huhu

    "ORANG BAIK dan ORANG JAHAT memang ada..tak kira apa bangsa sekalipun.." TEPAT sekali!

    Saya juga #Tolak sentimen perkauman

    ReplyDelete
  2. Sokong bebenor..jangan prejudis dan paranoid. Penat tau atuk nenek kita dulu menyatu-padukan kita semua ni, dapat kat anak cucu senang-senang je nak rosakkan semua tu. haihhh...

    ReplyDelete