Friday, January 3, 2014

Autism Voiced Laugh

Assalamualaikum

Minggu ni minggu penyelidikan "Laughter in Children With Autism". Sebab Eusoff dok gelak sakan akhir-akhir ni. Satu nada je, satu volume (yang kuat punya), satu frekuensi dan duration pun sama je. Kalau tak kerana Eusoff mula pulak satu perangai baru yang macam gini, tak terpikir saya nak mengkaji pasal gelak ketawa ni.. 


Kalau tengah kelam-kabut, (contohnya masa tengah nak bayar duit kat cashier Giant..huh! Giant lagi..kihkih) saya sergah dia sikit supaya dia tersedar. Sebab kalau saya sentuh dia waktu dia sedang kelucuan, dia akan react dengan sentuhan saya seolah-olah geli sangat-sangat dan akan menambah-burukkan keadaan gelak ketawa yg sedia ada. So...rocking time macam ni memang takleh pakai! 

Kesian pun ada bila tengok dia struggle menahan ketawa. Bila ingat Naoki Higashida cakap "badan mereka (autistic people) selalu tidak ikut arahan yang otak mereka berikan", saya yakin Eusoff struggle bila dia tersedak-sedak tahan gelak sambil menutup mulut. Bagi Eusoff, semuanya struggle. Dia struggle setiap hari tahan gelak, tahan nangis, tahan fidgeting, tahan sakit bila tangan dia tak berhenti ketuk kepala... 

.......



Gelak ketawa bagi kanak-kanak autistik dipanggil 'voiced laugh' oleh para penyelidik. Mereka ni ketawa sebagai satu tindak balas terhadap sesuatu yang positif berlaku terhadapnya (contoh: dia suka seuatu makanan, seronok berada di sesuatu tempat, bermain seuatu permainan yang disukai, selesa dengan seseorang etc). Berbeza dengan ketawa kanak-kanak neuro-tipikal di mana ketawa mereka adalah salah satu bentuk rundingan interaksi sosial. Boleh rujuk di sini : http://phys.org/news166452052.html

Selain itu ketawa juga dikenal-pasti sebagai salah satu bentuk 'stimming' atau 'stimulatory behaviour'..senang cakap melayunya perlakuan yang memberikan sensasi ketenangan dan keselesaan kepada pelakunya. Ada juga penyelidik yang mengaitkannya dengan 'tics' seperti yang pernah saya tulis di entri ini http://dustyletterbox.blogspot.com/2013/07/vocal-tics-si-penderita-autism.html

Selalunya perlakuan ni boleh dihentikan dengan cara mengalihkan perhatian invidu terbabit kepada satu aktiviti yang paling exciting bagi dia. Kalau si Eusoff dah tentulah bagi dia menaip kat apss MEMO dalam handphone saya. Bagilah dia main Facebook atau Whatsapp atau hantar beribu-ribu lemon mesej kat Opah dia. Sebab budak bertuah ni paling suka menaip..



Atau alihkan perhatian dia dengan memberikan makanan yang dia paling suka dan suh dia mencekik banyak-banyak (tapi yang ni ada risiko - jadi gemok!!). Yang penting, biarlah aktiviti itu melibatkan koordinasi kedua-dua tangan dan mata. Nak lagi cantik ialah aktiviti yang melibatkan seluruh anggota badan seperti aktiviti fizikal. Contoh kalau anak suka main bola, cepat-cepat ajak dia main bola. Kalau suka basikal, ajak dia naik basikal.. Ini bukan penyelidik cakap, tapi apa yang saya perhatikan pada Eusoff sepanjang pengalaman saya berhadapan dengan tabiat dia yang tetiba gelak sekuat hati tanpa sebab musabab yang sah. Kalau aktiviti yang kita suggest kat dia tu tak cukup menyeronokkan bagi dia, ketawa tu takkan berhenti...percayalah. 

Tapi kan...Eusoff kalau dia tengok kartun atau rancangan TV atau filem yg kelakar, dia boleh gelak cenggini jugak tau? Dah tu siap lakonkan balik watak tu...pastu gelak lagi dan lagi dan lagi. Ce bayangkan dia buat gitu jam 12 tengah malam...mengilai-ngilai... aiyooo seram la pulak. Sebab tu bagi sesiapa yang ada problem dengan anak yang suka gelak mengilai-ngilai ni akan segera cari jalan penyelesaian..macam saya. ;)


No comments:

Post a Comment