Tuesday, January 28, 2014

Monolog

Assalamualaikum...

Tetiba terasa sesuatu di dalam hati bila teringat kata-kata Cikgu Misai beberapa hari yang lalu...

"Kakak dan adik mesti nanti diorang ada kehidupan sendiri dan tinggalkan kita.  Eusoff ni akan ada  dengan kita sampai bila-bila.".

Sejujurnya saya mahu Eusoff juga ada kehidupan sendiri..masuk kolej, kahwin, ada anak. Tapi siapalah saya untuk melawan qada' dan qadar sekiranya Allah telah menetapkan Eusoff akan bersendirian tanpa teman hidup. Walaupun belum pasti, saya masih merasa getaran halus yang menyesakkan dada bila memikirkan Eusoff nantinya akan tinggal bersendirian bila kami berdua pergi dijemput Ilahi...

Siapalah yang sudi menjadi teman hidup seorang yang seperti anak saya itu?

Saya sudah lama serahkan nasib Eusoff ke tangan Penciptanya. Mau diaturkan bagaimana nasib dan ketentuan hidupnya. Saya yakin Allah kasih kepada anak saya yang seorang ini, maka dihamparkan beribu laluan mudah untuknya ke syurga walaupun hidupnya di dunia tidak semudah orang lain.

Dia adalah ujian buat saya dan semua yang berada di sekeliling kami. Pandangan Eusoff yang selalu kosong itu menggambarkan kesucian hati dan fikirannya. Kosong...tanpa hasad dengki, tanpa dusta, tanpa khianat. Eusoff memang bersih dan saya harap dia kekal bersih hingga akhir hayatnya. Amin...

No comments:

Post a Comment