Tuesday, January 28, 2014

Bahan Bacaan Mengenai Autism

Assalamualaikum...

Cuma sedikit perkongsian..yang memang nak kena tulis gak kat blog ni.

Pada awal diagnosis Eusoff saya mengkaji benda2 yg saintifik je psl autism ni. Sampai baca buku neurology dan paksa kawan doktor untuk terangkan pada saya terms yg saya tak faham. Saya nak tau sebab, simptom dan kaedah rawatan. Kebanyakan buku yang macam ni ditulis oleh scientist, doktor, psychiatrist dan psychologist. Sampai saya ni pernah rasa marah kat semua orang, marah kat sistem negara kita, marah kat vaksin dan asyik menyalahkan diri kerana rasa bertanggungjawab menyumbang kepada keadaan Eusoff sekarang ini.

Lepas tu, saya banyak baca buku berdasarkan pengalaman ibu bapa, speech pathologist, guru-guru dan orang dewasa yang terlibat secara terus mengajar dan membesarkan kanak-kanak autism. Selain dari tu saya baca banyak sangat success stories walhal kesembuhan dan kejayaan individu autistik yang dah dewasa.

Sampai satu tahap saya lost sbb terlalu banyak info yang saya dapat tapi macam-macam kaedah saya cuba, tetap tak berkesan untuk Muhammad Eusoff Danish. Sebenarnya saya lupa nak baca bahagian yang paling penting..iaitu pengalaman individu autustik tu sendiri berdasarkan pengalaman diri dia sendiri menceritakan kenapa dia flapping, kenapa dia ketawa tiba-tiba, kenapa mundar-mandir dan merenung ruang kosong, kenapa dia menyusun barang dan terikat dengan rutin dan apa yang dia rasa ketika dia buat semua tu.

Saya lupa nak menyelami jiwa anak saya sendiri. Sejak tu semua buku saintifik tu saya bungkus elok-elok. Buku di bookshelf e-library saya remove satu-satu dan saya isikan dengan buku pengalaman individu autistik. Yang penting buat masa ini adalah anak saya yang berumur 5 thn ini. Saya perlu tahu apa yang berlegar di fikirannya waktu ini dan apakah yang paling dia perlukan dari saya.

Sejak tu Eusoff macam magic reti buat macam-macam benda. Dia dengar kata saya. Boleh disuruh lagi. Boleh menyanyi..Boleh menyanyi??!! Eusoff saya yang hanya reti membuat bunyi eeee dan aahhhh boleh menyanyi!

Apa yang penting di sini tentang apa yg saya nak kongsikan ialah, perkara pertama yang kena buat ialah kenali anak kita tu dulu. Saya rasa rugi sangat membazir masa saya mencari benda yang tak pasti, sedangkan anak saya membuka seluruh ruang jiwanya untuk saya selami dan saya ignore benda tu dan sibukkan benda lain yang tidak membantu dia pun. Don't repeat my mistake... Kenalilah anak anda dan terimalah siapa dirinya yang sebenar, the good and the bad side. Dia adalah seorang insan dan autism menjadi sebahagian dari dirinya.


Seriously lepas tu saya dah tak peduli lagi dengan pandangan orang. Saya betul-betul tak rasa apa dah bila orang pandang Eusoff berguling di kaki lima atau ketawa tanpa sebab. 

Sebab saya dah faham..betul-betul faham dia.


Naoki Higashida 'My Guru'

No comments:

Post a Comment