Friday, February 8, 2013

Happy Chinese New Year



Assalamualaikum..


Eusoff selalu minta tolong cikgu. Bila pergi tampal gigi menjerit panggil Cikgu. Bila terkunci dalam bilik jerit panggil Cikgu juga. Bila saya marah, dia menangis pun panggil Cikgu. Cikgu dia nak sambut tahun baru ni..cuti seminggu. Kalau rindu Cikgu boleh cakap kat telefon takpelah juga..ni karang Cikgu tanya macam-macam kat telefon, tak pandai jawab pulak. Dulu, kalau dia nakal saya  ugut nak suruh tidur kat sekolah dengan Cikgu, dia takut..sekarang dia siap cakap "Jom!".

Cikgu Eusoff cakap, kalau Eusoff tak nak makan, dia suapkan. Kalau Eusoff berhingus cikgu lapkan. Kalau Eusoff mengamuk, cikgu pujukkan sampai tenang. Kalau kat sekolah, cikgu ajar toilet train, Eusoff boleh poo-poo kat tandas. (Kat rumah tak pulak..pelik ni!) Masa belajar kat sekolah dengan Cikgu, Eusoff pandai sebut macam-macam tapi kalau kat rumah sikit je cakapnya. Setiap hari cikgu tunggu Eusoff di pintu sekolah dengan senyuman dan ucapan selamat pagi. Bila saya intai dari jauh, mereka bergurau main tolak-menolak siapa nak naik ke kelas dulu sambil ketawa gembira. 


Bukan senang nak jumpa orang yang kasihkan anak kita seadanya dia, anak istimewa yang biasanya tidak ramai orang yang suka. Tidak ramai pula Cikgu yang sanggup mengajar pelajar seperti anak saya, yang dikategorikan 'bermasalah pembelajaran', tidak pandai bertutur dan banyak pula perangai pelik selain tantrumnya. Episod diberhentikan dari tadika adalah pengalaman pahit yang mesti ditelan oleh kebanyakan anak-anak dan ibu bapa yang senasib malah saat Eusoff juga di'tendang' keluar dari tadika masih segar dalam ingatan saya. 

Penerimaan dari seorang 'stranger' melalui perbualan telefon yang tanpa ragu mengatakan  bahawa anak saya boleh diajar menulis, membaca dan mengira sudah cukup meyakinkan saya untuk menghantar Eusoff belajar dengan Cikgunya ini. Bermula dari kelas secara kecil-kecilan yang hanya dibuat di rumah, kini Eusoff sudah belajar di bangunan sekolah yang lebih besar dan selesa.


Walaupun cikgu Eusoff tidak sebangsa dan seagama dengan saya, saya doakan  beliau dilimpahi kebahagiaan dan kesenangan yang berpanjangan. 


Thank you so much Teacher Val.. Happy Chinese New Year.

Teacher Val
(Gambar ihsan FB Cikgu)

Lawatan ke Mini Zoo Teruntum. Eusoff sorang je yg kulit kaler Remy Ishak oke...?? :)
(Gambar ihsan FB Cikgu jugak)

No comments:

Post a Comment