Tuesday, February 26, 2013

Eusoff: Latest Update

Assalamualaikum...

Dah lama tak buat entri. Nak bukak blog pun tak sempat. Sekarang saya sibuk buat silibus kursus baru. Ya Allah..rasa nak pecah kepala memikirkan. Tau sajalah...nak merekacipta benda yang tak ada/ belum ada. Tentu banyak kajian dan rujukan yang perlu saya buat. Kadang-kadang sampai tak sempat nak makan, apatah lagi nak taip entri.

So...this will be a quick one. 


  1. Eusoff dah bleh feel hujan. Faham bahawa air yg turun dari langit tu dipanggil 'hujan'. Dah tau mesti cepat2 berteduh kalau hari hujan.
  2. Eusoff dah potong rambut sebab kena alergi. Habis gatal2 kat hidung, dagu dan telinga. Sangat kesian tengok dia tergaru-garu. Jadinya terpaksa potong rambut awan nano dia tu..
  3. Eusoff dah boleh tanya soalan. Tapi tahap merapu punya soalan. Contohnya "Aku kaya ke?"  Selagi tak cakap "Ye...Eusoff kaya." selagi tulah dok tanya. Haha..ape pesen tah soalannya. Hik hik!!
  4. Eusoff dah pandai senduk nasi. Bila nak tambah nasi, dia bangun sendiri pegi senduk nasi dan letak dalam pinggan. Tuang kicap, duduk balik kat kerusi dan dia sambung makan. Semua very neatly, takde sepah2 dan berkecah di sana-sini.
  5. Eusoff dah pandai request nak pegi Giant. (Apa yang best sangat kat situ tak taulah!)
  6. Eusoff dah faham kalau kita bergurau dengan dia. Dulu kalau kita gurau dia akan nangis sebab tak faham yg kita bergurau atau acah2 dia je. Sekarang ni dia acah saya balik.. :)
  7. Baru-baru ni Eusoff ada pergi jumpa psikiatris hospital. Dari sesi interview dan pemerhatian, doktor kata Eusoff dah improved banyak. Dah kurang hyper, boleh duduk dan menulis agak lama, attention span meningkat, eye contact dengan orang yang tak dikenali (doktor tu refer kepada diri dia) pun dah ada, dah tak macam dulu dia akan avoid eye contact dengan orang yg tak dikenali. Fine motor skill dan improve, boleh menulis dengan baik. Boleh peluk Mama. Boleh salam dan cium tangan doktor dan tak nangis dah masuk office doktor tu. Dia balas senyuman doktor. Sebagai kesimpulan, Eusoff dah improve dari moderate to severe autism ke mild autism dalam time frame setahun.
  8. Eusoff dah pandai sebut perkataan dalam bahasa cina. Boleh faham simple command dalam bahasa cina. In fact dia react lebih baik dengan bahasa cina. (Pitam mak nak kena belajar bahasa cina pulak la lepas ni!) Cikgu cakap dia banyak belajar dari kawan2 tipikal dari English Class kat sekolah. 
  9. Eusoff boleh engage dalam komunikasi dua hala. Tetapi ni kadang-kadang aje, secara tiba-tiba.
  10. Eusoff dah sangaaaaaat kurang stimming. Sangaaaaat kurang tantrum jugak. Kekadang je kalau ngantuk sangat dia buat jugak la..tapi kdg2 dalam sehari memang takde langsung.
Alhamdulillah syukur sangat2 dengan perubahan yang begitu banyak.

Nak tau hasil apa?

TERAPI AL-QURAN. 

Sambil2 tu terapi jugak pada mak yang tukang baca ni.. Mak pun dah kurang tantrum. Hehehehe..


Rambut baru. Hensem tak??






1 comment: