Friday, November 11, 2011

(Update Eusoff) Eusoff ke N.A.S.O.M

Salam.. Lama betul tak update blog ni. Last week memang minggu yang super-busy..sekali kena pegi buat internal audit sampai dua jabatan sekaligus.. Pening tengok SIRIM punya Malaysian Standard oii..berpinar bijik mata!

Okeh..dalam dok busy tu, sempat jugak lari di suatu petang yang hening untuk bawak Eusoff pergi ke NASOM Kuantan. Apa itu NASOM?? NASOM stands for National Autism Society of Malaysia.

Aku bawak Eusoff untuk screening. Lepas set-up appointment aku pun bawak Eusoff pegi sana. Mula-mula dia merengek tanak masuk..lepas masuk tanak balik plak okey? Masa aku datang tu, aku telah dilayan dengan baik sekali oleh Cikgu Mimi selaku koordinator kat sana. Facilities sgt ganas oke..ada sensory room dan mini gym.. siap dengan indoor flying fox lagiii..kau ada? Hehe..


Banyak sangat info yang aku dapat selama 2 jam aku spend time kat sana. Banyak ilmu dan perkara baru yg aku pelajari mengenai kanak-kanak autisme. Selain daripada tu aku dapat tengok pelajar2 kat situ. Sebagai seorang ibu, mmg sangat menyentuh hati.. Mana-mana budak yg mild-autisme nampak sama aje dengan budak2 normal..comel dan charming..tapi kebanyakannya tak boleh bercakap walaupun dah masuk 6-7 tahun. Kalau diorang bleh bercakap pun pertuturan diorang tak jelas. Diorang mcm terasing dalam dunia dia sendiri dan sebagai parents, kitalah yang bertanggungjwab membawa dia keluar dari dunianya itu..begitulah menurut kata Cikgu Mimi kat aku.

Dalam ramai-ramai tu..tersentuh hati tgk seorang kanak-kanak lelaki berusia 4 tahun di situ bernama Jufri yang comel dan manja. Pantang tengok aku duduk, dia mesti slow2 datang dan duduk atas riba.. Jufri tu friendly tau? Siap main dengan Eusoff lagi.. Ada seorang lagi plak bernama Qazreen (5 tahun)..dia pulak bercakap dengan Eusoff menggunakan bahasa yang sama! Ntah la..bila aku tgk dia bercakap sebijik mcm babling yang Eusoff selalu buat kat umah, tetiba rasa mcm kolam mata aku dah sarat dengan air mata... Masa tu dalam hati dah tawakkal..hati dah berkata-kata.. "Oh Eusoff anak mama...memang betullah kamu autisme"... Walaupun aku tak kesal andai kata anak aku dilahirkan dengan kelainan upaya sebegitu, tapi bohonglah kalau aku kata aku langsung tak rasa sedih.. Tiap kali aku tengok mereka berdua berinteraksi dengan bahasa yang hanya diorang je mengerti, hati aku rasa sayu sangat..Iskk... Tak sangka dalam banyak2 orang kat dunia ni, ALLAH telah pilih aku untuk menerima anugerah ini.. seorang anak yang istimewa.. seorang Eusoff yang sangat istimewa. Dah seminggu aku tahan air mata ini..akhirnya malam ini ia tumpah juga.. Iskkk isk..

..... :'(

Oke..back to story ye? Kesat hingus dan air mata tu ye Gaban.. Hari tu jugak Cikgu Mimi cakap dia tak dpt pastikan sama ada Eusoff betul2 autistic atau tidak sbb NASOM cawangan Kuantan tu takde physician. Dia suruh aku refer kes Eusoff ke Jabatan Psikiatri HTAA untuk pengesahan. Pegi plak Jab. Psikiatri diorang nak surat refer dari doktor pulak dah.. Adoii... Macam-macam la pulak.. Terpaksa le tunggu lepas cuti raya haji sebab hari tu pun dah hari Jumaat..

Aku dah tekadkan hati aku..walau apapun keputusan diorang aku akan berkorban apa saja demi Eusoff..sebab Eusoff seperti ada pertalian khas kat dalam hati aku..Walaupun anak aku ada 3 orang..setiap kali Eusoff memandang ke dalam mata aku, aku mesti jatuh hati kat dia..rasa sayang sangat kat dia. Ada special feeling kat situ. :)

Walau apa pun takdir Eusoff aku akan berjuang dengannya sehingga akhir hayat!

Ya Allah...kau kuatkanlah iman dan kau tabahkanlah hatiku menerima apa saja ketentuanMu Ya Allah..Kau permudahkanlah urusanku mendidik anak-anakku dan kau jadikanlah aku ibu yang terbaik buat mereka. Aku pasrah dan bertawakkal padaMu Ya Allah...kau berikanlah yang terbaik buat keluargaku. Amin...

No comments:

Post a Comment