Friday, November 25, 2011

Update Eusoff: Eusoff di Pediatrics

Salam Jumaat...

Semalam aku bawak Eusoff ke Pediatrics, HTAA. Mak aaiii... berjanggut gua tunggu.. Dari pukul 9++ sampai pukul 12++ baru la dapat berjumpa dengan Puan Doktor. Jumpa dalam 15 minit je, tapi menunggunya bukan main lama... Eusoff macam biasa la...berlari, melompat, bermain kat indoor playground dengan ramai lagi budak2 yg sama-sama nak jumpa doktor.. Insaf sekejap tengok anak-anak orang lain..ada yang cerebral palsy, down syndrome, sakit jantung, sakit hati, leukimia, ketumbuhan kat muka...macam-macam jenis penyakit dan kelainan upaya.. Dan ada sorang budak autism berusia 8 tahun dari Rompin. Still tak boleh bercakap tapi aktif Ya Rabbi...berlari sana-sini sambil menjerit-jerit.. Bila dah lama sangat menunggu, mula mengamuk...Last2 ayah dia bagi main kat luar klinik, dengan diawasi abangnya...

Kalau kita tak pergi ke hospital, atau sekolah khas...kita tak dapat tengok golongan kanak-kanak yang macam diorang tu semua. Dalam fikiran kita, dunia ini cuma ada kanak-kanak yang comel, keletah dan NORMAL. Bila kita dapat berada di kelompok mereka, barulah kita sedar yang Allah telah menciptakan berbagai jenis manusia di dunia ni, ada yang sempurna, ada yang punya kekurangan dan ramai juga yang punya kelebihan..

Allah Maha Besar... Semua kanak-kanak itu, tak kira normal atau punya kelainan upaya..sihat atau sakit.. Kesemua mereka adalah anugerah yang tak ternilai.. rezeki dari Allah kepada kita sebagai ibu bapa. Dan bersyukurlah sekiranya kita diuji, kerana apabila kita rasa kita bernasib malang, ada orang yang lebih teruk nasibnya dari kita..

Oke.. sekian tazkirah Jumaat dari saya.. Dah macam Ustazah Pilihan plak aku rasa. Hehehehe...

Back to story guys..akhirnya setelah puas dimintak, Puan Doktor telah membuat satu helai surat rujukan kepada Jabatan Psikiatri untuk membuat penilaian terhadap Eusoff sama ada dia betul-betul autism atau tidak.. Temujanji dibuat pada 5 Disember 2011 pada pukul 9.30 pagi..

Aku dah ready, mentally & physically sekiranya doktor sahkan Eusoff sebagai seorang kanak-kanak autiusm.. Atau maybe aku telah membuat persediaan lebih awal dari pengesahan doktor.. sekolah dia pun aku dah carikan. Aku redha dan bertawakkal kepada Allah.. kerana Dia Maha Mengetahui..

Nanti aku update lagi setelah dapat review doktor pakar oke? Selamat berhujung minggu.. :)

No comments:

Post a Comment