Tuesday, November 22, 2011

Update Eusoff : Eusoff di ENT


Semalam punya cerita baru nak update hari ni..Itulah..gara-gara ada audit oleh SIRIM kat opis aku ni, semua dah berlari2 ke sana ke mari sambil memeluk file-file berbagai warna...hahaha.. Mana la sempat nak mengadap laptop ni lelama..hehehe.. So, update hari ni la ye....walaupun audit masih belum selesai. Selagi ofis atas tak intercom suh aku naik, kira selamatlah auditor tu tak nak audit teaching portfolio aku.. hehehe..

Oke..semalam walaupun ada audit, last week dah bagitau bos yang walau apa pun terjadi, pagi tu tetap nak jugak excuse sebab nak bawak Eusoff pegi temujanji di ENT untuk ujian audiology. Bukan senang nak dapat tarikh tu...waiting list tak hengat punyalah panjang..berjanggut gua tunggu oii... Takkan nak kensel pulak ye tak?

Appointment jam 8.30 pagi..ate, menggagau le pagi2 buta lagi aku kena mandikan Eusoff. Mujurlah dia jenis yang tak degil..ngantuk2 pun bila dibukak bajunya dia pun berjalan sendiri pegi ke bilik air.

Sampai HTAA, as usual parking memang takde... Aku dan Eusoff turun kat lobby sementara Babah yang super kacak (sebab sekolah cuti, jadi muka Cikgu Misai berseri-seri luar biasa la pulak) pegi mencari parking. Sampai kat ENT Clinic, rupa-rupanya we were the first to arrive! Syabbas baytaa! Tak tunggu lama terus je diorang panggil masuk untuk buat test... Check gegendang telinga nampaknya dua2 ok..lepas tu buat audio test dengan beberapa frekuensi.. sambil bermain dgn toys yang banyak dalam tu, diorang pun bunyikan frekuensi dari tinggi ke rendah dan tengok reaksi Eusoff terhadap bunyi tu.

Test untuk telinga kanan nampaknye ok..tapi bila dah terlalu lama dalam tu, Eusoff pun mula bosan dan start nak ke sana sini buat studio tu mcm umah mak sedara dia kann..?? Nak dipunggahnya satu trunk yang penuh dengan toys kat dalam bilik tuh. Jadi test telinga kiri tak berjaya dijalankan dengan sempurna la... Berdasarkan pemerhatian aku, telinga Eusoff ni dengar, tapi frekuensi rendah dia memang buat bodo je.. Lagi satu, bila dah concentrate dengan permainan dia takkan respond dah terhadap bunyi2 yang lain.

So, doktor bagi tarikh lain untuk re-test.. Nak tau bila? BULAN MEI NANTI OKE?
Masak nak tunggu... lama gile kottt! For time being, doktor minta aku rangsang pendengaran Eusoff, terutamanya dengan bunyi-bunyi frekuensi rendah..sebab dia kurang respond terhadap bunyi-bunyi sedemikian...

Khamis ni ada temujanji pulak dengan pediatrician.. Nak mintak jugak diorang buat refer letter untuk minta Eusoff dinilai oleh Psikiatris... sama ada dia autistic atau tidak. Tak sanggup dah tunggu waiting list yg panjang2 macam ni.. Masa depan Eusoff sangat penting, dan aku tak boleh membazir waktu macam ni saja... Nanti aku update lagi cerita terbaru ya?

Tungguuuuu... have a pleasant day everybody! :)


Eusoff kat reception ENT Clinic masa baru sampai..baru usha2 keliling sebelum mula explore persekitaran dia... Nak snap gambar dalam bilik Audiology, tak dibenarkan bawa masuk handphone pulak.. Jadinya tak ada la gambar..

No comments:

Post a Comment