Tuesday, July 24, 2012

Berkorban Apa Saja

Assalamualaikum..

Sebelum saya mula menulis, saya nak bagitau yang apa yg saya nak tulis ni bukan nak menujukkan yang saya ni baik sangat, nak bangga diri atau menunjuk yang saya ni aje yg sanggup buat apa saja untuk keluarga dan anak-anak. Saya yakin semua ibu dan isteri kat luar sana tu berperasaan seperti saya.. Sanggup berkorban apa saja untuk keluarga.

Semenjak berkahwin banyak yang saya korbankan. Cita-cita nak sambung belajar, minat saya melancong dan travel ke sana-sini, kerjaya sebagai designer dalam industri fine metal, negeri kelahiran yang terpaksa saya tinggalkan, minat dalam bidang fotografi, menjahit baju, melukis dan membuat catan. Bila suami bertanya..saya cuma katakan "Malas." kerana saya tak mahu dia merasa bersalah atau merasa saya terpaksa meninggalkan apa yang menjadi kesukaan saya kerana dia dan anak-anak.

Sebenarnya itu adalah lumrah.

Lumrah wanita yang telah memilih jalan untuk membina keluarga...ada yang terpaksa dikorbankan. Allah menguji saya dari saat kanak-kanak hingga dewasa. Saya pernah menangis tetapi saya akan tarik nafas dalam-dalam dan berkata kepada diri saya bahawa saya mampu menempuh ujianNya ini..kerana saya diciptakan untuk menjadi hambaNya. Sewajarnya Allah berhak menentukan apa yang terbaik untuk saya... 

Lalu apabila dia kurniakan saya anak2, walaupun berbagai komplikasi muncul seawal saat kehamilan seperti PIH atau darah tinggi, pre-eclampsia. GDM atau kencing manis sehingga terpaksa mengambil 4 dos suntikan insulin sehari, saya redha dan bersyukur. Kelahiran ketiga-tiga anak saya juga melalui kaedah pembedahan caesarean kerana pelbagai sebab. Naily Damia, pembedahan kecemasan kerana darah tinggi dan saya hampir sawan, Eusoff kerana dia terlalu besar dengan berat 4.1kg, manakala Daniel pula kerana dia berada dalam keadaan songsang ketika dia berada di dalam rahim saya.

Bila Eusoff disahkan autisme, seluruh hidup saya rasanya sudah berputar 360 darjah. Air mata menjadi teman saya... Tetapi saya tahu, Allah telah mengurniakan dia buat saya.. Dia adalah anak lelaki yang saya dambakan sejak dari mula saya menyimpan hasrat untuk memiliki cahaya mata. Bukankah Allah memberi ujian kepada kita melalui apa yang kita paling sayang? Seperti mana Nabi Ibrahim diminta mengorbankan Nabi Ismail, satu-satunya anakanda tercinta yang ditunggu-tunggu sejak sekian lama? Sebesar mana ujian Allah pada saya, lebih hebat dugaan yang diberikan kepada para Nabi dan Rasul.. Lalu siapakah saya di sisi Allah untuk mempertikaikan takdirNya??

Kadangkala bila berkesempatan untuk berseorangan, saya keluarkan kamera DLSR saya lalu membidik ke arah sudut-sudut tertentu di dalam bilik. 2-3 shots sudah memadai bagi melepaskan gian. Kadangkala saya baiki baju atau seluar anak-anak atau sesekali menjahit baju raya, itu sudah memadai bagi saya. Sesekali bila membawa pelajar membuat lakaran di luar kelas,saya akan mengeluarkan cat dan peralatan lukisan saya yang sudah berbungkus di dalam almari dan saya akan menyertai mereka..mungkin 1-2 kali setahun. Atau melancong sambil bekerja bila diarahkan syarikat untuk bekerja ke luar daerah. Mungkin juga suatu hari nanti Allah memberikan saya rezeki dan kesempatan untuk menyambung cita-cita melanjutkan pengajian. Apa yang ada sekarang sudah cukup buat saya... kerana hidup saya di dunia ini bukan berkisar mengenai apa yang saya suka sahaja, tetapi untuk berkhidmat dan memberi makna kepada orang lain di sekitar saya.

Antara beberapa hasil kerja fotografi, editing, catan dan lukisan saya ketika berkesempatan..:-
















Aku redha Ya Allah... dan aku bersyukur. Aku terima semua dugaan dan ujian yang Engkau takdirkan buatku. Semoga dengan pengorbananku ini mampu menebus suatu tempat yang kecil buatku di syurgaMu disamping insan-insan yang aku kasihi. Amin Amin Ya Rabbal Alamin..

4 comments:

  1. Allah lebih mengetahui segalanya....pengorbanan meninggalkan apa yg kita sukai demi orang tersayang pastinya tidak sia-sia...kalau bukan hari ini ....pasti suatu masa nanti kita akan rasa hikmahnya.Semoga diberi kekuatan yong!

    ReplyDelete
  2. Cantek! Kalau ada masa bolehla buat freelance. Sure ramai yg nk order gmbr anak masing2 termasuklah Mama Ihsan :D

    ReplyDelete
  3. Rasa nak menangis baca post ni. Sememangnya benar, kita sentiasa ingin memberikan yang terbaik buat keluarga kita. Semoga Allah membalas setiap kebaikan saudari dengan sejuta rahmat dan keberkatanNYA. ameen~

    ReplyDelete