Thursday, August 2, 2012

Dugaan Ramadhan

Assalamualaikum.. 

This will be a quick entry sebab lepas ni nak rush ambik Eusoff kat school dan bawak dia pegi Occupational Therapy (OT). 

Sume dah tepu dalam kepala. I have to let it out. Kalau tidak stress saya akan berpanjangan. Here's the story..

Bulan Ramadhan ni memang banyak chobaan dan dugaan. Kebanyakan orang mengalami dugaan lapar dan dahaga. Bukan nak kata saya terer berpuasa, tapi memang itu bukanlah masalah besar bagi saya. Nafsu makan tu bukanlah susah sangat nak kawal. Yang tersangat susah adalah menahan nafsu MARAH. Astaghfirullah halazim... sudah beratus ribu kali saya beristighfar untuk memperkukuhkan benteng kesabaran saya. Kadangkala saya tewas...sesungguhnya saya manusia yang lemah.

Entah kenapa bulan puasa ni Eusoff kerap bebenor buat perangai. Lepas satu-satu benda yang menaikkan temperature dibuatnya. Hari tu dia bermain dengan najisnya..disapukan ke kepala tanpa rasa bersalah atau jijik langsung. Babahnya ambil inisiatif membersihkan dan mencuci 'olah' yang dibuatnya sebab masa tu mungkin muka saya dah bertukar kaler hijau kot. Sabar...hati kata 'sabar'.

Malam-malam kebelakangan ini, Eusoff suka sangat mengganggu kami sekeluarga tidur. Tak ada siapa pun terkecuali diganggu termasuk adik Daniel. Orang sedang lena, dia tarik tangan suruh ambilkan apa benda pun tak taulah.. Bila kita tidur berbantal, ditariknya bantal kepala kita..Habis satu rumah tidur tak berbantal. Bila tak dilayan kehendaknya dia mengamuk, menjerit, menendang sampai ada yang terjaga. Si kecik tu kalau terjaga mulalah menangis. Sedangkan saya mengejar masa untuk tidur sepuasnya sebab setiap pagi bangun awal untuk menyediakan juadah sahur. Astaghfirullah halazim.. Sabar ajelah..hati kata 'sabar' lagi..

Tak cukup itu, setiap hari tak nak pegi taska selepas habis sekolah. Tergolek-golek depan pintu taska padahal duduk kat taska tu kejap je pun dlm 2-3 jam sebelum dijemput Babah. Sebelum ni tak ada pulak buat perangai begitu.. Kata pengasuh taska,  bila adiknya tidur dikejutkan diajak main . Padahal dia bukan suka sangat kat adiknya tu..sebab adik Daniel suka kacau permainan dia. Fuhh..sabar ajelah banyak-banyak dengan anakanda syurga saya ni..

Adalah lagi beberapa pe'el tak bagus dia keluar time bulan puasa ni. Tak sempat saya nak cerita panjang lebar dalam kesuntukan masa ni.


HambaMu redha Ya Allah..andai ini harga yang perlu kubayar untuk syurgaMu. 
HambaMu redha Ya Allah..andai ini harganya untuk keredhaanMu..
Kuatkanlah iman dan takwaku padaMu Ya Rabb..
Hanya Engkau Yang Maha Pengasih lagi Maha Mengasihani.


No comments:

Post a Comment