Monday, January 9, 2012

Parenting Class @ UKM


Sabtu lepas, 7 Januari 2012.. aku dah hubby telah pegi menyertai parenting class for parents with autistic child. Tuuuu diaaa...kat UKM Bangi nun.. Jauh kan? Dah la poket agak koyak sbb byk berbelanja kakak masuk sekolah tapi ku gagahkan jua laa.. Eusoff punya pasal. Kelas tu bincang pasal tajuk Speech.. Banyak yang aku kutip ilmu dari pengalaman ibu bapa yang punyai anak autistic. Dan tentunya dari penceramah Puan Syarina.

Aku berkesempatan untuk memperkenalkan diri dan bercerita sedikit-sebanyak mengenai Eusoff.. Nyata ramai yang telah mengenali Eusoff dari beberapa gambar yang aku upload ke laman FB group Autisme Malaysia. Dan Dr. Hasnah Toran yang menganjurkan kelas tersebut bagi pihak Makmal Autisme UKM telah mengesahkan bahawa Eusoff menghidap hyperlexia seperti mana yang telah aku bincangkan di entri yang lepas.

Damia, Eusoff dan Daniel kami tinggalkan kat child care. Lepas dah habis kelas tu sempat jugak berkenal-kenalan dgn ibu2 istimewa ni yang selalu dok berborak kat group Autisme Malaysia. Mesranya diorang...rasa macam dah kenal lama walaupun baru 1st time bersua muka. Memang best sangat dapat pegi kelas tu... Rasa nak pegi lagi. Semoga Allah melapangkan jalan dan murahkan rezeki aku dan suami supaya kami dapat pergi lagi ke kelas ibu bapa di UKM tu. Amin...

Teringat plak kat lagu jawa yang diajar kat kelas tu..membawa maksud pergerakan dan pertuturan secara berulang-ulang boleh meningkatkan daya ingatan..

Kulu lambeh moto kopeng,
Moto kopeng...moto kopeng,
Kulu lambeh moto kopeng,
Tange weteng sekel... :)


Wajah-wajah insan terpilih ; Super Mommies selepas habis kelas...


No comments:

Post a Comment