Friday, August 19, 2011

Ramadhan, Syawal dan Aku..

Bila aku congak-congak balik kan...sebenarnya memang banyak peristiwa besar berlaku dalam hidup aku pada bulan Ramadhan dan Syawal.. Ada kenangan manis, ada yang jugak yang pahit sampai tak boleh lupa sampai ke hari ini... Kadang-kadang bila duduk berseorangan tu rasa macam tak mau Ramadhan dan Syawal ni berakhir, tapi bila sesak dada memikirkan peristiwa pahit rasanya kalau boleh aku padamkan aje ingatan ni...biar takde memori Ramadhan & Syawal langsung..

Tapi rugi la kan?? Kerana memori aku waktu kecil pada dua bulan yang mulia itu sunggguh manis.. Kalau aku bukak cerita pasal puasa dan raya aku masa kecil-kecil dulu memang anak aku ternganga la dengar...macam-macam peristiwa berlaku, penuh warna-warni...tak macam diorang berpuasa sekarang ni..

Bila tengok hubby aku yg tengah lena tido tadi, teringat pulak time-time bercinta dulu... Chewahhh!! (Sila tahan muntah anda ye...kalau batal puasa nanti jangan salahkan aku tau??) Aku jatuh cinta pada dia pun pada bulan Ramadhan.. Itu kenangan yang paling manis dalam hidup..Dia selalu umpan aku berbuka McD masa tu, kebetulan dekat nak Chinese New Year..jadi selalu la dia ajak aku berbuka Prosperity burger yang aku suka sesangat tu... Sedar tak sedar dah kawen pun kami..Anak pun dah 3 orang... dan anak kami Damia pun lahir pada bulan Ramadhan...dan Eusoff pula lahir pada bulan Syawal..Yes!! Kenangan macam tu aku suka la nak simpan...

Tapi ada juga kenangan yang tak best..

Aku penah juga putuih cinta time bulan posa ni...sedihh ooo... 2 tahun aku ambik masa nak pulih. Kena terminate kerja masa hari raya pun memang tak best langsung! Dan banyak lagi la kenangan-kenangan pahit yang takleh cite kat sini laa... Walaupun kita nak lupa, tapi hakikatnya memori tu kekal kan? Jalan terbaik ialah jangan ikutkan perasaan sangat... betoi dak?

Yang penting semua kenangan Ramadhan dan Syawal aku secara tak langsung telah menjadikan aku seorang yang lebih baik hari ini.. Setelah 20 hari berpuasa, rasa sayu pula mengingatkan Ramadhan sedang berlalu pergi..dan Syawal bakal menjelang. Semoga Allah panjangkan usiaku agar aku bisa bertemu lagi dengan Ramadhan dan Syawal pada tahun-tahun akan datang....Amin!

No comments:

Post a Comment