Thursday, August 4, 2011

Muhammad Daniel Mirza

Lama gile aku tak bukak blog ni... Sibuk berpantang..Pantang sendiri pulak tu, sebab mak aku gi umrah untuk menyambut puasa kat sana.

Oh ya..aku dah bersalin ye? Baby yang ku nantikan lahir secara Elective Caesarean Section (EL LSCS). Banyak beno chobaannye sepanjang mengandungkan anak yg sorang ni, bersalin pun ada jugak chobaannya. Hari aku masuk wad, wad kelas 1 penuh...kena tolak pegi wad kelas 2. Itu pun setelah menunggu dari kul 10 pagi sampai kul2 ptg kat Low Risk Labour Room untuk admit ke wad. Malam tu pulak nyamuk Ya Rabbi banyaknye...sampai tableh tido. Malam tu start kul 12 aku dah start posa ye..sbb dijadualkan pukul 8 dah kena operate.

Esok paginya dah siap pasang urine bag, IV bagi..dgn pakai operation gown dgn head cover sume tu...dah standby naik atas stretcher dan bersalam2 dgn mak dan suamiku, aku ditolak masuk dewan bedah bersalin. Aku diterangkan mcm2 la pasal bius, pasal BTL yg aku degil tanak buat dan apa risikonya la.. Dah standby mentally & physically, sekali air-cond dewan bedah rosak la pulak... Tak jadi operate, tunggu air-cond sejuk pulak. Aku ditolak semula kat wad..Aduhh...Potong betul la.. Sampai kat wad, disebabkan aku ni dah hati kering (sbb dah 2x caesar..so tak takut sangat la)..aku bleh tido berkeruh lagi kat katil tu..hahahaha...

Kul 10.50 pg nurse dtg kejutkan katanya kena operate kat Dewan Bedah Umum sebab Dewan Bedah Bersalin tu air-condnya tetap takleh sejuk..nun kat bangunan baru, tingkat 3 lagi tuh..mak aii...jauhnya. Serius cakap..mmg takde perasaan berdebar ke, kecut perut ke...aku tawakkal jelah dgn hati yg super berani masa tu... Alhamdulillah Tuhan tenangkan hati aku setenang-tenangnya masa tu...

Masuk Dewan Bedah pun mmg aku rilek gile..sempat jugak perati bilik tu dan peralatan yg sumenya baru...siap bau kedai lagi..haha.. Lepas aku dipakaikan gas mask dan mengucapkan syahadah mmg tak sedar apa dah..

Sedar-sedar doktor kejutkan. Katanya.."Puan, operation dah selesai ye?" dan aku terdengar nyaringnya suara anak aku menangis. Nurse2 plak sibuk dok jolok tekak aku buat suction kahak ke hape benda tah... Mata aku sibuk je cari mana la budak kecik yg nangis itu. Oho...dia kat sana dikerumuni nurse. Langsung tak nampak dia...aku ditarik naik atas stretcher..dan budak kecik tu diorang letakkan kat celah kaki aku.. Lepas tu diorang alihkan dalam inkubator untuk bawa balik ke wad (untuk mengelakkan jangkitan kuman sebab aku beranak kat Dewan Bedah Umum dan perjalanan ke wad agak jauh). Alhamdulillah semua selamat dan aku pun dah bleh masuk Wad kelas 1 sebab dah ada kosong kat sana...

Kat sana baru aku dpt tgk baby sepuas2nya...owhh...comelnya dia...berbaloi rasanya kena suntik insulin selama 6 bulan!


Muhammad Daniel Mirza, 3.35kg, lahir tepat jam 11.44 pagi., 28 Jun 2011 di Hospital Tengku Ampuan Afzan.

And for the record, post pain caesar kali ni tak seteruk masa caesar yg lepas2... Malam itu jugak
aku dah bleh ngiring dan breastfeed baby aku. Morfine pun aku cuma ambik dua kali je hari pertama bersalin dan lepas tu ambik pain killer tablet je... Dan dari report doktor, keadaan dalam rahim, lekatannya cuma minimum je..dan parut walaupun agak nipis tapi masih boleh la kalau aku nak ngandung sekali lagi.. Aku bersyukur aku buat keputusan untuk tak buat BTL.. Tuhan telah mendengar dan memakbulkan semua doaku. .Terima kasih Tuhan.. Alhamdulillah.. :)



Dah berusia sebulan...dan pandai mengagah... :D

No comments:

Post a Comment