Wednesday, July 29, 2009

Malaikat-malaikat Kecil




Penatnye melayan budak-budak yang active tu..hari ini Damia main air-cond, pasang sampai ke suhu yang paling sejuk pastu main selimut-selimut dgn adiknya...Danish yang baru berumur 7 bulan tu kalau dapat bermain dengan kakak dia tu, bukan main lagi gelak terkekek-kekek..Puas aku suruh diorang tidur sebab aku ada keje nak buat...Bos aku nak buat program kat Felda Purun esok, so aku kena siapkan sikit paper work utk diceramahkan kat org2 kat felda tu nanti..Hmm..dah padamkan lampu pon diorang still gelak2 lagi bergolek2 main atas tilam..Kalaulah babah budak-budak ni ada bersama, ada jugak orang tolong ringankan beban aku..

Bukanlah nak merungut tapi alangkah bagusnya kalau aku dapat tinggal serumah dengan husband aku balik mcm dulu-dulu..Letih melayan budak-budak ni, mana nak kejar waktu nak memasak, membasuh, nak sidai & lipat pakaian..hanya Tuhan aje yang tahu..Tak masuk lagi bab kerja yang kadang-kadang buat aku pressure...Walau bagaimana susah pun aku tetap berazam memberikan yang terbaik buat anak-anakku: permata yang paling berharga dalam hidup aku ni..Damia & Danish. Aku tetap akan bagi susu ibu kepada Danish walaupun leceh or what so ever dan akan tetap masakkan bubur untuk dia setiap hari (walaupun nak mudah boleh beli makanan bayi yang segera kat pasaraya). Aku akan tetap berusaha disiplinkan Damia walaupun memanglah teramatlah mencabar dengan keadaan aku yang most of the time terpaksa menjadi single parent nih..

Kadang-kadang bila terlalu letih aku jadi panas baran..Damia la yang selalu jadi mangsa kena marah walaupun aku tau tak adil untuk dia..Kadang-kadang salah dia tu kecik sangat tapi aku
marah dia macam la dia buat dosa besar sangat..Lepas tengok dia nangis tu rasa menyesal pulak. Kadang-kadang aku rasa aku gagal jadi ibu yang baik pada anak-anakku.

Kadang-kadang aku rasa aku patut berhenti berusaha jadi ibu yang sempurna..dan cuba loosen up sikit..Aku terlalu mencuba sehingga kadang-kadang aku rasa tertekan sebab apa yang aku plan tak jadi. Budak-budak..tahu ajelah.Kalaulah boleh, aku nak ambik anak-anak lambat dari nursery tanpa ada rasa bersalah..Aku nak bagi anak-anak aku makan makanan beli atau segera je supaya aku tak susah2 memasak..atau sumbat je baju-baju tak berlipat dalam almari.Tapi aku tak boleh la..oleh kerana aku nak kejar semuanya, aku jadi tertekan sendiri.Suami pulak weekend baru balik.Nak bercerita pun kena pendam seminggu baru boleh luahkan perasaan..Walau betapa seksanya aku terpaksa membesarkan anak-anak sendirian, dalam keperitan itu terselit juga kebahagiaan yang tiada tolok bandingnya di dunia ini..iaitu melihat wajah comel anak-anakku tersenyum padaku. Ia umpama penawar sakti yang mampu membasuh segala luka yang tercalar di hati ini. Merekalah malaikat-malaikat kecil yang boleh membuatkan aku lupa seketika segala kesusahan yang ada dalam hidup. Betullah kata orang, perkara yang paling membahagiakan bagi seorang wanita adalah dengan menjadi seorang ibu.

Tuhan..berikan aku segala kekuatan di dunia ini supaya aku tetap tabah menjalani hidupku yang berliku ini. Peliharalah dan lindungilah anak-anakku Ya Allah kerana aku lebih cintakan mereka dari nyawaku sendiri. Jadikanlah mereka anak-anak yang soleh dan solehah. Kurniakanlah mereka kehidupan yang bahagia kerana itu sudah cukup sebagai ganjaran padaku di hari tuaku kelak...Amin Ya Rabbal Alamin.

2 comments:

  1. Sabor aje la Tie... Mungkin ada orang lain yang lebih tak bernasib baik. Syukur ada 'malaikat-malaikat' kecil tu sebagai penghibur...

    ReplyDelete
  2. Sekarang bentong dah dapat tukar...aku dah gembira balik dah...hehehe..

    ReplyDelete