Wednesday, July 29, 2009

Pendidik...







Wednesday, July 22, 2009 at 4:53pm


Bila aku tengok pelajar-pelajar aku, teringat zaman aku kat ITM dulu.. Ada persamaan, tapi banyak jugak perbezaannya. Budak-budak sekarang ni beruntung sungguh dilahirkan dalam era teknologi, semuanya senang. Semuanya tersedia. Dari segi ekonomi pun, rata-rata (student aku la) semuanya datang dari kelas pertengahan dan ke atas. Adalah jugak yang datang dari keluarga susah tapi miskin tegar memang tak ada laaa.. Teknologi tu teknologi jugak, tapi semuanya terpulang kepada bagaimana seseorang tu memanfaatkan segala bentuk kemudahan tu. Sama ada ka arah positif atau negatif..Pilihan terletak di tangan anda…Chewah! Dah macam rancangan 360 lah pullok! Hehehe..

Pelajar-pelajar aku ni ada bermacam-macam ragam. Ada yang rajin, ada yang malas. Ada yang motivated, ada ramai yang kena lebih galakan untuk belajar dengan lebih efisien. Kadang-kadang aku ni terpaksa jadi kaunselor, tempat diorang curahkan masalah. Kadang-kadang jadi biro pengaduan awam.Selalu jugak aku ni jadi mak diorang..tempat diorang mencari perlindungan dan kasih sayang. Semuanya aku lakukan dengan ikhlas demi anak-anak bangsa aku..

Sebagai pendidik, memang betul kadang-kadang kesabaran kita ni tercabar dek pe’el budak-budak ni.. Kena marah jugak diorang dengan aku. Ada pelajar yang boleh ditegur, ada yang bila ditegur terus merajuk tak nak masuk kelas sampai habis satu semester. Kalau ikutkan hati memang aku nak bagi fail je, tapi bila fikir-fikir balik, kita tak boleh samakan tahap pemikiran diorang dengan kita. Diorang tu REMAJA. Darah tengah panas, hormon pulak tak stabil. Hehehe..macam kita dulu-dulu jugaklah. Maka pendekatan berdiplomasi adalah apa yang aku lakukan. Biarlah orang kata aku ni terlalu berlembut, tapi dalam lembut tu ada tegasnya. Secara peribadi aku rasa cara yang keras, pada zaman ni mungkin dah tak relevan lagi..

Kepada kawan-kawan yang sama profesion dalam bidang pendidikan, aku paham sangat kadar ketensionan korang tu memang tinggi. Sama la dengan aku ni..Sekarang para pendidik dah hilang status sosial dalam masyarakat. Tak macam dulu, orang kita sangat-sangat menghargai dan menghormati para guru. Sekarang ni dalam banyak hal guru pulak yang dipersalahkan bila ada sesuatu berlaku. Tapi kalau anak-anak dapat result bagus, semua sebab anak dia rajin sambil buat-buat tak nampak je kat cikgu2 kat belakang tu…Kalau kena interview dengan reporter, berapa kerat yang cakap dia berjaya sebab cikgu dia ajar sangat bagus? Tak ada kan??Aku sudah redha dengan realiti ini, walaupun kadang-kadang ia sungguh menyakitkan…

Semoga rakan-rakan pendidik terus gagah berjuang mencurahkan ilmu kepada anak-anak bangsa kita kerana setiap kebaikan dan keikhlasan itu ada ganjaran lebih besar dari Allah s.w.t….

2 comments:

  1. Emmm...betol la tu Tie... Banyak cabaran jadi pendidik zaman sekarang ni. Tapi tak menyesal memilih kerjaya mcm ni. Banyak yang kita pelajari untuk menjadi manusia yg lebih baik dan memperbaiki diri sendiri.

    ReplyDelete
  2. Wahh..tak sangka abg alim komen kat sini. Betul tu abg alim...harap2 kita dapat ganjaran yg baik di akhirat nanti.

    ReplyDelete