Wednesday, April 6, 2016

Monolog

Assalamualaikum w.b.t

Semasa Eusoff kecil dulu, saya selalu mencari-cari orang yang senasib dengan saya. Semua kumpulan sokongan yang saya jumpa, saya akan join. Semua filem atau drama mengenai autism saya usahakan download atau tonton secara online. Saya lebih suka kawan-kawan dari golongan ibu bapa yang ada anak autism.

Sampai suatu tahap, kumpulan-kumpulan sokongan itu mula mengecewakan saya. Terutamanya sekarang. Semua berlumba-lumba mempamerkan kehebatan anak masing-masing. Ada pula yang cuba mengajar-ngajar saya bagaimana mahu mendidik anak saya walhal anak dia lebih teruk keadaannya dari Eusoff. Persatuan dan NGO yang terilbat dgn autism juga ada yang tidak sepakat antara satu sama lain dan berlumba-lumba melonjakkan nama masing-masing. Sukar untuk saya terima kerana tujuan asal untuk kebajikan kini telah bertukar menjadi agenda kepentingan pihak tertentu. 

Keadaan media sosial yang sekarang menjadi tumpuan peniaga-peniaga online memasarkan lambakan produk kesihatan yang bermacam-macam jenis menjadikan kumpulan sokongan sebagai sasaran mudah mendapatkan pelanggan. Saya benci dilayan seperti saya terlalu bodoh untuk mengetahui bahawa teknik pemasaran mereka terlalu berlebih-lebihan dan adakalanya lebih kepada memberi harapan palsu; bahawa autism boleh disembuhkan.

Saya kini lebih suka menjalani hidup senormal yang mungkin, tanpa dipengaruhi komuniti autisme. Saya tahu Eusoff autistik dan itu hakikatnya. Tetapi saya tidak mahu autistiknya Eusoff itu menjadi asbab anak-anak tipikal saya yang lain serta saya dan suami sendiri menjadi terbatas dari menjalani hidup seperti orang lain.

Saya sudah bosan berkumpul asyik berbincang perkara yang sama..berulang-ulang ..berulang-ulang...seperti waktu yang tidak mahu beredar. Sedangkan saya telah move on. Ya..saya telah move on. Saya mahu Eusoff keluar dari kepompongnya, dan hidup bebas seperti rama-rama. Walaupun berdepan halangan yang pastinya akan ada, saya tidak mahu lagi duduk di sebalik dinding halimunan yang dulunya saya bina untuk melindungi kami semua.

I want to be FREE. And I am freeing Eusoff from the autism chain.



1 comment:

  1. Ibu eusoff saya ingatkan hanya saya sorang saja punya perasaan begitu... ingin bebas dan dan tidak dibelenggu dgn perkataan autism... rupanya kita serupa.. saya aisyah ibu kepada 2 org anak autism

    ReplyDelete