Thursday, October 30, 2014

Bagaimana Berlari Membantu Saya Mengatasi Depresi

Assalamualaikum...


Setiap kali saya baca luahan perasaan sedih dan tertekan oleh ibu-bapa kepada anak autistik di FB Autisme Malaysia, saya rasa macam nak cakap kat diorang..."pergilah keluar, briskwalk atau berlari." Sebabnya...saya pun macam tu jugak dulu. Hati mudah tersentuh, cepat marah, cepat sedih, cepat terasa hati, cepat rasa rendah diri, lebih suka menyendiri dengan anak2 dan keluarga kita je. Bila sanak saudara berkumpul waktu raya, saya rasa nak pegi lake garden. Bila kenduri kat umah mak atau in-laws, kita rasa nak lari pegi pasaraya. Anak mengamuk, saya nangis... Semua tu saya dah rasa dah. Sebab kita sedih kengkadang...nengok anak kita tak dilayan dengan baik oleh so-called typical people. Ada yg buat muka geli, pandang tajam, renungan pelik. Macam-macam reaksi dan kadangkala melukakan hati kita.

Belum lagi kisah suami atau isteri, keluarga kita atau keluarga mentua yang tidak dapat terima anak istimewa. Kehidupan ibu bapa anak autistik ni, tidak mudah. Memang selalu berendam air mata. Hidup sudahlah hectic, nak balance kerjaya dan rumah tangga. nak monitor anak yang tipikal pun dah semput. Lagi pulak nak buat OT kat rumah, nak latih fine motor skill anak autistik, nak buat Wilbager brushing protocol, nak buat speech therapy, nak ajar baca, nak ajar kira, nak ajar toilet train! Phewww...kalau orang tu tak terjejas langsung, memang la bukan manusia.

Semua ni satu je..akan sebabkan STRESS! 
Parenting stress. 
Marriage stress. 
Career stress.

Sejak saya mula berlari... kebahagiaan telah menjadi milik saya kembali...chewahhhh!! (terasa poyo dekat situ..hahaha). Saya happy di rumah dan di tempat kerja. Saya lebih banyak gelak dan ketawa dengan suami dan anak-anak, dan kembali mesra dengan rakan sekerja. (dah tak jadi kera sumbang lagi). Saya dah tak takut dan serba salah pada saudara-mara yang suka bagi komen-komen laser bila Eusoff buat perangai cantik dekat kampung dan kenduri-kendara. Saya jadi lebih berani menghadapi hidup. Lebih berkeyakinan. Lebih memahami siapa diri saya. Saya menemui kembali kekuatan saya yang saya sangkakan telah berkubur.

Berlari selama sejam setiap hari memberi saya ruang untuk diri saya sendiri. Memberi ruang untuk saya berfikir. Dan juga memberi peluang kepada saya melakukan apa yang saya fikir saya tidak boleh lakukan. You are what your mind is telling you. Betul kan..?

Bila saya berjaya overtake gadis-gadis yang lebih langsing dan muda belia dekat trek jogging....
Bila saya berjaya mengatasi rekod Personal Best (time) setiap kilometer larian saya..
Bila saya berjaya lari lebih pantas..
Lebih jauh...
Lebih kuat...
Setiap satunya adalah KEJAYAAN.
Dan kejayaan membuat saya rasa GEMBIRA.

Setiap kali saya tension, saya pergi lari.
Lari membuat saya tenang dan boleh berfikir dengan lebih jelas.

Eusoff regress...saya tidak panik.
Eusoff mengamuk, saya boleh tarik nafas panjang-panjang dan SABAR.
Gaji lambat, saya cari sumber pendapatan sampingan yang lain.
Dari silent treatment dengan suami bila ada krisis, saya lebih prefer berbincang.
Berlari telah stabilize emosi dan telah polish balik kebolehan saya untuk kekal RASIONAL bila sesuatu berlaku.
Berlari juga seperti satu latihan supaya saya kekalkan FOKUS dan KEAZAMAN.

Tau kenapa?
Sebab BERLARI telah menyebabkan badan merembeskan ENDORPHINE dengan banyak. Endorphine adalah hormon gembira. Effect dia sama atau barangkali lebih hebat dari makan coklat atau smoking pot.
Sebagai bonus, anda juga akan kekal slim tanpa perlu ke Sellim Werlll! Banyak kajian telah membuktikan bahawa berlari telah berjaya melawan depresi. Klik link ini untuk membaca dengan lebih lanjut.

jadi...kalau korang susah hati...depressed.... meroyan...PEGILAH LARI!
Doakan saya berjaya habiskan larian 10KM (yang pertama dalam sejarah hidup) hari Sabtu ini.Dah tua-tua baru nak bersukan...macam ginilah. :)

Sekian, terima kasih.



No comments:

Post a Comment