Thursday, August 16, 2012

Duit Raya Yang Paling Bermakna

Assalamualaikum..

Entry kali ini saya taip dengan juraian air mata.. Bukannya sedih sebab ada perkara buruk berlaku, tapi sebab terharu yang amat sangat ketika sesi memberi duit raya sebentar tadi.

Hari ini last day Eusoff pegi EIP class sebab esok dah nak balik kampung. Sambil tu saya sempat berikan duit raya pada semua kawan-kawan istimewa Eusoff. Ada yang autistic, ada yang leukimia, ada yang lain-lain disabilities. Masa masukkan duit dalam sampul kat rumah tadi bukan main happy lagi. Sekali bila time nak bagi tu saya tiba-tiba rasa sebak sangat. Menatap mata bening anak-anak itu hati saya tersentuh dengan dalamnya.. Sucinya wajah mereka.. Bersih. Tiada dosa. Tak banyak ucapan terima kasih atau 'thank you' yang saya terima kerana ramai antara mereka yang masih belum mampu bertutur dengan baik seperti anak-anak tipikal. Tapi  hati saya merasa lebih ikhlas dan puas kerana dapat berkongsi rezeki yang saya dapat dengan anak-anak yang istimewa ini.

Walaupun diorang semua Chinese dan tak sambut raya, tapi inilah momen yang paling best sesi memberi duit raya sepanjang hidup saya. Semua rasa bercampur..insaf, terharu, sedih dan gembira bergaul menjadi satu. Puas saya tahan air mata saya dari tumpah... sebaik saja sampai dalam kereta untuk memandu semula ke pejabat, saya menangis semahunya. Sampai kabur pandangan saya..memaksa saya berhenti di tepi jalan dekat sebuah stesen petrol. Ada orang yang lalu-lalang memandang dengan hairan..tapi saya terlalu sibuk bermain dengan perasaan sendiri dari memikirkan tentang mereka. Sampai di pejabat, dan saya mula menulis entri ini...air mata saya kembali membasahi wajah. Allahu akbar.. Eusoff telah membuka mata saya tentang banyak perkara. Saya seolah-olah diberikan Allah satu panca indera yang lain untuk melihat semua keadaan ini...di mana saya tak pernah sedar dan ambil tahu pun selama ini. 

Bersyukurlah kita dikurniakan kesempurnaan akal dan fizikal serta kesihatan yang baik. Semua tu kena dijaga dan dipelihara dengan sebaiknya kerana itu semua pinjaman dari Allah. Ada insan-insan lain di luar sana tu yang berjuang dalam seribu kepayahan untuk hidup sempurna macam orang lain...sementelah ada sebilangan orang yang tak menghargai kehidupan dan kesempurnaan yang Allah berikan.

Pengalaman ini sesuatu yang manis dan berbeza dari raya tahun-tahun sebelumnya. Walaupun masih ada kebimbangan bersarang dalam hati saya berkaitan behaviour Eusoff sepanjang raya di rumah atok, nenek dan opahnya di kampung kelak (maklumlah..banyak makanan dan minuman manis yang boleh menyebabkan dia hyper nanti).. saya sudah memulakannya hari ini dengan sesuatu yang indah dan bermakna.

Selamat Hari Raya semua.. Maaf Zahir dan Batin. 


No comments:

Post a Comment