Monday, March 5, 2012

Hidup yang busy..tapi tetap nak buat entri :)




Assalamualaikum... Agak lama jugak saya tak menulis kat blog ni. Sibuk sangat-sangat. Sibuk dengan kerja..minggu pemarkahan sekarang ni. Sibuk dengan family. Baby Daniel dah makin lasak, main kuat berkepit dan sangat attached dengan saya... Eusoff macam biasalah.. Kena ajar dia buat macam-macam. Kadang2 tak terkejar masa... Dah 2 kali terlambat ambil kakak kat sekolah. Ampun kakak...mama memang tak perasankan waktu!

Alkisahnya, 26hb hari tu pegi kelas ibu bapa kat UKM dengan jayanya. Topic dibincangkan Visual Strategies. Ada ambik gambo... tapi Dr. Hasnah dah pesan jgn publish..sebab beliau sedang dalam proses nak terbitkan sebuah buku..jadi sebagai menghormati permintaan beliau saya tak publishlah. Saya dah beli byk bahan untuk buat teaching material. Ada yang sedang dalam pembikinan, ada yang siap. Mungkin kalau dah siap semua, baru saya letak gambar ok?


Bahan-bahan nak buat course material.

Sebelum ni saya dan suami agak jarang bawa anak-anak keluar kecuali pada hujung minggu. Sebab balik kerja dah penat. Lagi pulak kerja rumah banyak dah menanti. Sekarang lepas belajar yang kami kena tingkatkan aktiviti fizikal untuk Eusoff supaya dapat rangsang pengaliran darah, coordination dan mengatasi masalah sensory dia, kami terpaksa cari masa jugaklah untuk bawak Eusoff bersenam. Kalau tak sempat waktu petang, kami buat juga waktu malam. Satu yang bagus ialah, bila dah penat, anak-anak mudah terlena.. Masalah sleeping disorder Eusoff pun secara tak langsung selesai dengan sendirinya.




Eusoff kat playground ni.. sedang baling daun-daun kering tapi kualiti video handphone saya agak hampeh jadi tak nampak la pulak daun-daunnya berterbangan..

Satu yang best ialah, bonding kami sekeluarga semakin kuat. Kami sebagai ibu bapa makin faham bagaimana keadaan dan keperluan Eusoff.. kakak juga, walaupun baru 7 tahun..dia tahu adiknya berbeza dengan orang lain. Dia juga kadang-kadang beralah dan cuba memahami dan tahu bagaimana nak handle adiknya. Agak touching juga, kadang-kadang bila tengok kakak geletek dan bermain dengan Eusoff.. Seronok tengok mereka ketawa berdua. Semoga Kakak akan jadi kakak yg baik dan bertanggungjawab hingga dewasa.. Amin.



Kakak pun dah terjangkit hobi menulis si Eusoff.. :)


Eusoff dah boleh menunggu untuk makanan tiba kat restoran yg table service. Dulu kami terpaksa pegi fast-food aje sebab Eusoff tak boleh tunggu lama-lama nanti dia buat perangai. Strategi ni paling berjaya setakat ni... Guna obsesi dia pada tulisan untuk melekakan dia bila terpaksa menunggu. Sibuk benor babahnye sambil cakap talipon pun buleh ajar Eusoff menulis lagi.. Huhu... ^__^


Daniel yg comei dan suka bebel.. Mmmmuah!!


Eusoff makan mi guna sudu. Terer dah...tapi masih kena pakai bib supaya baju tak kotor :)


Main stack-up. Ni dia susun sendiri dari besar ke kecik.


Sekarang suka amat buat ejaan channel Astro. Siap ada garis tengah lagi mcm logo Astro yg betul. Dan di bawah ni sebahagian dari ejaan Eusoff yg agak susah dan ada unsur2 emosi di situ. :)







Eusoff yg highly observant. Saya sendiri tak tau apa ke bendanya ABC powder..tapi dia tau... Content fire extinguisher ropanya... Fuiyoooo!


Saya tulis ni pada lukisan kakak yg dah diconteng Eusoff. Dia terus memandang muka saya sambil tersenyum meleret. Mungkinkah dia faham apa yang saya katakan?? Eusoff..my wonder boy!

2 comments:

  1. Hari ke hari perubahan demi perubahan berlaku....biarlah bertatih....memadai bagi kita ibubapa anak syurga..alhamdulillah

    ReplyDelete
  2. Terima kasih Yeop.. kena banyak menuntut lagi ni dgn Yeop yg byk pengalaman. :)

    ReplyDelete