Wednesday, September 7, 2011

Daniel dan Susu




Cuti bersalin selama 2 bulan dah berakhir. Masuk kerja balik dengan otak yang blur.. keh keh keh! Ini la akibatnya terlampo lama sangat bercuti. Habih semua benda jadi lupa.. Hehehe.. Dah dekat-dekat nak abis cuti tu, si Daniel tetiba buat perangai tanak susu botol. Secara tepatnya, tanak susu formula!!

Otak aku tiba-tiba jadi jem..serius!!

Jadi aku cuba bagi dia susu badan yang diperah.. Gunakan botol jenama First Years yang menggunakan teknologi breastflow... Puting dia ada 2 dalam bentuk soket..satu yg berwarna biru letak kat belah dalam puting silikon tu.. Cer kome tengok bebetoi... Cool kan?



Actually, botol ni Eusoff punya masa dia baby. Aku beli kat Sogo.. sebab kat Kuantan takde jual. Spesel ooo botol ni... Sebab aliran susunya meniru aliran susu ibu sama seperti apabila bayi menyusu secara terus dari payudara.. Bayi akan mengawal aliran susu yang masuk ke dalam mulutnya, seperti ketika ia menyusu pada ibunya. Kiranya botol susu meniru breastfeeding laa...Sesuai bebenor le untuk latih bayi yang tak mahu menyusu dari botol susu macam si Daniel itu.. Masa beli dulu aku dah borong puting botol ni 2-3 saiz banyak-banyak sebab jauh la nak beli puting baru kat KL tu..so ada 6 puting baru yg tak digunakan lagi. So, yang itulah Daniel plak sambung pakai sekarang ni...


Disebabkan baby Daniel tanak susu formula, aku pun berikan dia susu perahan. Kerja sampingan aku sekarang ni ialah mengepam susu untuk dibekalkan untuk Daniel di nursery. Aku gunakan pam susu elektrik jenama Spectra 3.


Aku beli dari kawan opis yang dah tak guna lagi dah pam ni...condition pun ok lagi. Lagi pun murah je dia jual, jimat la dari aku beli baru. Pam ni pun bagus sebab ada double pumping.. Yang penting suctionnya tak sakit dan meniru motion hisapan mulut bayi. Memang best sangat ada pam ni..memudahkan urusan mengepam di pejabat atau pun di rumah. Sekali pam waktu pagi dalam kul 10-11 pg, dapat la 7-8 oz. Kalau pam waktu petang dalam pukul 3-4 petang dapat la lagi 7-8 oz. Lebih dari cukup sebenornya untuk keperluan baby sebesor Daniel tu..freezer pun kecik, tah mana aku nak simpan susu-susu tu sume. Rasa nak beli freezer baru je..


Daniel memang pandai memilih.. tak dinafikan susu ibu memang makanan terbaik bagi bayi. Selain daripada tu MENJIMATKAN DUIT.. Susu formula Langkah 1 rata-ratanya harga sangat la mahal..mujurlah Daniel nak susu free je..kalau dia nak susu jenama Pediasure ke, mau meninggal aku nak beli susu tu..tin besar je dah 100 lebih...erkk!!




Tengok.. babah Daniel pun bukan main gembira lagi sebab tak payah beli susu mahal untuk anak dia.. Tido pun sengih je... Ini namanya tido dalam imannnn...

Ekekekeke..!!




No comments:

Post a Comment