Friday, June 3, 2011

Masa untuk aku...

Sapa yang ada suami dan anak2 mesti pernah rasa macam aku. Tak ada masa untuk diri sendiri. Aku pulak bekerja. Kat ofis sibuk dengan kerja : Mengajar, konsultasi, study, layan kerenah pelajar-pelajar aku yang kadang-kadang buat aku pening kepala jugak... management punya kerja pun kena buat jugak. Hadoii...Walaupun ada masa senggang selepas kelas berakhir, tapi banyak benda yang tak boleh buat. Takkan nak tido berlengkor kat ofis nih..atau shopping time keje, atau tengok TV cite P.Ramlee..

Kalau kat rumah...jangan cakaplah. Malas pun aku nak tulis.. sama je tiap-tiap hari. Urusan rumah tangga yang takkan pernah habis.

Kadang-kadang bila anak2 dan suami dah masuk tidur..dalam pukul 12 a.m mcm tu..time mata mula layu nak tido, atau selesai saja aku solat isya' yang tak sempat aku tunaikan masa anak-anak aku sibuk bergayut kat kiri kanan aku...

....aku akan buat secawan air kegemaran aku, pastu duduk sorang2 kat sofa sambil tengok cite lewat malam kat TV. Dapat duduk dalam setengah jam atau sejam pun dah cukup. Itulah masanya untuk diri aku...untuk relaks dan tak perlu fikir apa-apa pun. Memang aku akan end-up tidur lewat...tapi berbaloi dengan kepuasan dan ketenangan fikiran yang aku dapat dalam 1/2 - 1 jam itu.

Itulah cara-cara aku menikmati hidupku dalam sebulan ini, sebelum kedatangan 'ahli baru' yang akan menambah kesibukan dan menuntut tanggungjawab yang lebih besar dari aku. Dalam kesepian jam 1 pagi tu, aku tiba-tiba rasa nak salute kat mak aku yang berjaya besarkan 5 anak dengan status sebagai ibu tunggal. Perghhh...dia memang hebatlah! Patut dapat medal...

No comments:

Post a Comment