Friday, January 14, 2011

My baby flutters..

Semenjak dua hari yang lalu, aku dah mula merasakan pergerakan bayi dalam kandunganku. Pengalaman mengandung sebelum ni, pergerakan pertama itu memang sangat dinanti dan sangat mengujakan.

Cuma kali ini, pergerakan pertama bayiku ini mengundang perasaan yang bercampur-baur. Bukan bermaksud aku tak teruja dan tak gembira, tapi dalam suasana yang lebih melankolik. Gembira, teruja, sayu, bimbang dan syukur...semuanya bercampur menjadi satu. Air mata aku bergenang tiap kali aku rasa pergerakan kecil itu...sayu membayangkan keadaan dan kesihatan bayiku kerana aku didiagnosis mengalamai gestational diabetes di awal kehamilan. Aku terpaksa melakukan sendiri 4 suntikan insulin setiap hari, menahan lapar dan menjaga pemakanan agar paras gula darahku kembali normal dan terkawal.



* Pen insulin yang aku gunakan setiap hari untuk suntikan.

Dugaan ini walaupun perkara remeh bagi sesetengah orang, pada diriku sungguh berat dan merentap separuh kebahagiaan aku. Apa yang paling aku bimbangkan ialah sekiranya bayiku ini mempunyai sebarang kecacatan, atau keabnormalan organ dalaman. Setiap doaku dipenuhi harapan agar bayi yang ku kandung ini lahir normal dan sihat seperti anak-anakku yang lain...

Walaupun mendapat pemantauan rapi doktor, dan menghadiri kaunseling dengan kaunselor diabetes, diberi jaminan dan mendapat sokongan insan-insan yang rapat denganku, nyata kebimbangan itu sukar pergi begitu saja. Aku cuma bimbangkan dia...dan teringatkan dia setiap saat. Semoga ALLAH mendengar rayuanku dan mengabulkan hajatku yang satu ini...selamatkanlah bayiku ini. Walau dengan nyawaku ditukar ganti....Amin.

No comments:

Post a Comment