Tuesday, January 6, 2015

Teknik Foreshadowing Untuk Menangani Tantrum

Assalamualaikum...

Semalam, Muhammad Eusoff Danish dah mula buat perangai dari petang waktu aku balik dari jogging.  Dia nak keluar jalan-jalan naik kereta padahal dah nak masuk waktu maghrib. Sebagai gantinya aku bawak dia jalan santai-santai sekitar rumah..suruh lari dia tak mau la pulak. Dia merapu macam-macam masa berjalan tu dengan rengekan dan tangisan.. Aku bagitau dia.."kita counting backwards sama-sama. Lepas kiraan 1, Eusoff mesti berhenti nangis". Sambil berjalan aku mengira: 30,29,28...sampailah 1. Alhamdulillah lepas tu dia berhenti nangis dan mula tunjuk-tunjuk pada burung layang-layang yg banyak terbang ke sarang waktu senja tu.

Lepas maghrib kami ke klinik sebab kulit sensitif Daniel mula naik gatal-gatal sebab waktu banjir hari tu rumah dan kereta yang ditinggalkan berkulat bagai nak rak. Walaupun dah dicuci mungkin ada spots yg aku tertinggal atau tak nampak yang Daniel sudah tersentuh. Tiba di klinik aku bawa Daniel dan Damia masuk klinik dulu. Eusoff dan babahnya pulak detour ke 7 Eleven.

Seketika kemudian, aku dengar suara tangisannya di luar klinik...serentak dengan Cikgu Misai call beritahu yg Eusoff tantrum sebab nak beli Shieldtox (again!) kat 7 Eleven. Pujuk-pujuk pun dia tak mau berenti nangis. Aku dapat lihat dari dalam klinik melalui pintu yg lutsinar, Eusoff sedang duduk di kaki lima sambil membentak-bentak..menangis dan memukul-mukul kepala dan mukanya. Daniel pulak sibuk nak babah dia. So aku ambil keputusan supaya swap tempat :- Cikgu Misai tunggu turn jumpa doktor dengan Daniel, dan aku pulak handle tantrum si Eusoff.

Anak pun bertukar tangan.

Aku pegang muka Eusoff dan panggil namanya berkali-kali supaya dia renung muka aku. Bila aku dah berjaya dapatkan fokus dia, aku cakap pada dia, "Eusoff dah ada banyak Shieldtox kat rumah. Tak payah belilah Shiledtox dekat 7 Eleven tu." Dia masih membentak-bentak dan melaung-laung "Shieldtox aerosol! Shieldtox aerosol!"

Aku beritahu padanya, aku boleh belikan dia benda lain. Makanan atau minuman sebagai ganti sekiranya dia berhenti menangis dan behave. Kali ini aku akan kira 10 sahaja. Aku beritahu dia, bila sampai nombor 1 je, Eusoff mesti berhenti nangis atau semua apa benda pun dia tak dapat. Aku mula kira "10,9,8,7...". Lepas tu tiba-tiba Eusoff sambung aku kira "6,5,4,3,2,1!" Aku kesat air matanya dan dia nampaknya lebih tenang dari tadi. Aku ajak dia ke stesen minyak Shell bersebelahan klinik supaya dia boleh pilih apa-apa makanan atau minuman sebagai reward dia berhenti tantrum dan berkelakuan baik.

Eusoff beli sebotol Sarsi dan aku beli sebotol jus oren untuk Daniel dan Damia. Kami berjalan kembali ke klinik dan Eusoff nampak gembira..membaca papan tanda jalan, nombor plat kereta yang terletak di parking sambil tangannya menghayun tinggi tangan aku sambil kami berjalan. Kami masuk klinik dan dia minum Sarsi tu.. dia minta "Nak! Lenovo!" Aku beri dia telefon bimbit aku dan dia nampak tenang dan happy menonton klip video kartun Doraemon sambil menikmati Sarsinya.

Apa yang ingin aku sampaikan kat sini ialah...nak handle anak autism time dia tantrum bukan senang weii... Tambah-tambah bila dekat public dan dia dah makin besar. Tenaga dia dah kuat. Kalau kita tak sabar dan bijak handle situasi, tantrum dia boleh jadi lebih teruk...mungkin boleh sampai jadi meltdown. Orang yang lalu-lalang boleh saja buat judgement ini anak spoil brat...degil atau tak makan ajar. Atau ini contoh bad parenting. Itu yang aku cuba elakkan. Aku bukan jaga air muka aku sangat...aku jaga air muka Eusoff. Aku tak suka orang pandang dia macam tak berguna sangat atau dia budak yang menyusahkan.

Teknik "foreshadowing" dengan mengira ni memang jadi setiap kali. Setakat inilah. Tapi make sure kita pastikan dia dengar arahan kita waktu itu. Kalau dia tengah marah-marah atau menangis-nangis, masa tu jugak kita nak beri arahan nak mengira ke hape, memang takkannye berkesan. Pastikan dia renung muka kita dulu dan fokus waktu kita beri arahan padanya. Ni ilmu ni....2-3 tahun praktis barulah aku terer. Tak sampai 5 minit je dah setel pun. Wahh..eksen pulak aku ni kan..hahaha. Kepada mak-mak dan bapak-bapak yang ada anak autism yang mungkin sedang baca entri ni, cuba le praktikkan teknik foreshadowing ni kalau anak-anak buat perangai cantik kat luar tu.. Memula mungkin tak jadi, tapi lelama tu kacang jer...chewahh!

*gambor Sarsi sebagai hiasan. Ihsan Pakcik Google. Sedap je nampak kan....slurppp!

2 comments:

  1. teknik foreshadow mmg berkesan..habis je countdown, mmg insyAllah arahan akan dipatuhi hehe

    setuju sangat bab jaga air muka anak tu.. *thumbs up*

    ReplyDelete
  2. heheh... tq kak syida... rindu la..lama menyepi gi mana?

    ReplyDelete