Thursday, June 5, 2014

Manipulative Behaviour??

video
Assalamualaikum..

Dari semalam ajar Eusoff jangan bukak baju dan seluar, jangan main sabun, jangan main air, jangan sepah bilik. Saya suruh dia ulang semula..dia ulang. Saya cekak pinggang kat dia, dia cekak pinggang balik. Saya marah, dia ketawa, Kadang2 tengah marah rasa nak gelak, tengah gelak rasa nak marah. Eusoff tahu dia ada 'keistimewaan', kadang2 dia  menggunakan muka dia yg innocent tu untuk ambil kesempatan buat salah dan terlepas. Ini namanya MANIPULASI.

Sepanjang pengetahuan saya, anak autistik memang bijak memanipulasi. Dalam tak sedar, mereka telah mengawal kita di mana kita yang sepatutnya mengawal tingkah-laku mereka. Dalam sesi berkongsi pengalaman bersama ibu bapa dalam kumpulan sokongan, mereka juga sering bercakap benda yang sama.

Ceritan yang terbaru adalah macam ni...Setahun kebelakangan ini Eusoff anak saya ni manipulative sangat. Ni skill dia yg terbaru la. Agak bijak sebenarnya sebab dalam kita cuba kawal dia, sedar tak sedar dia yang dah kawal kita dan suruh kita buat benda yang dia nak. Semenjak kebelakangan ni juga saya perasan dia sedar dia ada 'keistimewaan'  dan dia menggunakannya untuk escape dari kena marah atau buat sesuatu yang dia tak nak. Cikgu pun cerita dia slalu buli cikgu baru..dan baru2 ni ada bertukar speech therapist, dia pun buli ST tu sampai ST tu dalam tak sedar dah buatkan task untuk dia.

Kali ini saya berjaya rakam dia buat muka pelik seolah2 tics..dia tak perasan saya record. Masa ni dia sepah bilik, so saya marah dia. Bila saya paling tepi, dia senyum. Bila saya pandang dia semula dan muka saya masih marah, dia buat balik mimik muka yang pelik tu.

Dari pembacaan saya, aspie dan HFA mmg pandai manipulate. Eusoff ni diagnosis dia bertukar2. Some experts from IIUM Specialist Centre cakap maybe he is an aspie sbb academically he is advance than his peers. (Eusoff ni hyperlexic - dari kecik boleh baca dan buat simple maths). Hospital Besar dan Nasom cakap lain pula. Dari segi pertuturan dia agak slow (atau kadang2 dia buat2 slow..sbb pernah tangkap juga dia pretend play sorang2 dan boleh bertutur dengan baik).

Mungkin saya terlalu biarkan fikiran saya ni menerawang berimaginasi yang bukan2..tapi kadang2 saya fikir Eusoff sebenarnya sudah sangat improve tetapi dia memilih untuk stay dalam keadaaan sekarang untuk mendapatkan banyak kemudahan. Semasa review dengan psychiatrist dia cool sangat (sbb psych bincang dengan saya depan dia, dan dia dengar setiap butiran termasuk bila psych cakap pasal ubatan untuk mengawal hyperactivity.) Dia salam, dia cium tgn. Dia tidak fidget dan tidak membuat apa2 tics pun. Dia diam2 melukis dan menulis - sempat kagumkan psych tu. Saya masa tu amat hairan sebab masa menunggu kat luar bilik doktor, dia berlari bagai nak rak. Hmmmm...




Kalau nak baca selanjutnya mengenai Manipulative Behaviour boleh baca di SINI.

No comments:

Post a Comment