Thursday, April 18, 2013

Toilet Train

Assalamualaikum...

Minggu yang bahagia buat saya. Paling bahagia saya rasa.

My romantic hero.. Selalu romntik dalam kereta tawww? Auuww.. ;D

Eusoff dah pandai buang air di tandas. Di rumah.. dan sekarang di sekolah pun beri kerjasama penuh.. Walaupun ramai orang yang beritahu supaya jangan pakaikan diaper terus bila nak toilet train anak,
tapi saya terus beri pakai sambil tu saya atur ke tandas. Saya tak mau dia terkucil di sana sini, kerana rumah kami yang kecil dan kadang-kadang keadaan memaksa, saya dan suami terpaksa solat di ruang tamu. Dan saya tak mau susahkan cikgunya yang sama-sama banyak membantu..

Sebagai ibu, hanya kita yang memahami anak kita sepenuhnya. Dan saya tahu bila dia bersedia. Anak autism seperti Eusoff perlukan ruang dan jangkamasa yang tertentu, bukan seperti kanak-kanak tipikal seusianya. Memarahinya tak mendatangkan manfaat apa-apa, tidak lebih dari sekadar menyakiti hati dia dan saya juga. Kadangkala saya terusik bila ramai yang cuba mengajari saya bagaimana mahu mengajar anak supaya buang air di tandas mengikut cara masing-masing. ..kadangakala hingga membuatkan saya keliru, rendah diri dan merasa diri saya seorang ibu yang teruk kerana tak mampu melakukan perkara yang sama.

Orang yang tidak punya anak seperti Eusoff selalu memandang jijik anak yang dah besar seperti dia masih memakai lampin pakai buang. Pandangan jijik itu sebenarnya lebih dirasai ibunya, iaitu saya. Kadangkala dengan ibu bapa senasib juga ada yang saling saing-menyaingi, menceritakan kehebatan anak masing-masing lantas membuahkan kecewa di hati ibu bapa yang anaknya tidak punyai kemampuan sama. Kadangkala saya lebih gemar diam, dan melihat dari jauh. Saya faham kadang-kadang ibu bapa seperti saya, mudah teruja dengan kebolehan anak-anak istimewa, walaupun dengan perkembangan yang sedikit dan kecil. Rasanya pengalaman telah mematangkan saya. Saya tak mahu menimbulkan perasaan yang sama kepada rakan-rakan yang lain..Jadi..

Saya kongsi di sini. Kerana blog ini mutlak dan khusus untuk saya mencoretkan apa saja. Dan hanya dilihat  dan dibaca sesiapa yang berminat. Saya berharap sangat tiada kawan-kawan yang membaca merasai apa yang saya pernah rasa itu..dan saya harap apa jua perkongsian di sini mendatangkan manfaat. Sekurang-kurangnya sedikit harapan dan inspirasi.

Ya..anak saya dah buang air di tandas. Walaupun masih dalam lesen 'L', perkembangan yang satu ini nyata amat membahagiakan saya. Gembiranya hanya Allah yang tahu... kerana saya berjaya menunjukkan bahawa ibu bekerja seperti saya juga mampu toilet train anak autisme saya. Terima kasih jua buat Lao Shi Eusoff yang bekerjasama dan susah payah atur Eusoff ke toilet semasa di sekolah. Sebak pulak dah...siap bagi ucapan macam menang award. Heheh...tapi memang benar...ini award atas kegigihan. Terima kasih Allah..

Alhamdulillah...

No comments:

Post a Comment