Thursday, March 21, 2013

Hyperlexia & Hypergraphia

Assalamualaikum...

Sejak kebelakangan ini, Eusoff seronok betul menulis. Saya suka sangat..sebab secara tak langsung dia sendiri sukarela nak perbaiki fine motor skill dia. Alhamdulillah.. dari tak pandai pegang pensel, sekarang dah pandai. Tulisan pun  makin kemas dan cantik. Tetapi lama-kelamaan menulis tu dah jadi obsesi pulak. Kalau kat rumah, pen dan buku tulis tak pernah lekang dari tangan. Selalunya dia akan tulis tajuk filem, tajuk drama, tajuk rancangan tv, senarai channel Astro, intisari rancangan, logo dan jenama dari iklan tv, score sukan, nama selebriti seperti pelakon, ahli sukan, penceramah, ustaz, nama syarikat produksi, nama penerbit filem, nama pengarah filem, tarikh wayang keluar panggung dan macam-macam lagi. 

Kalau tak cukup kertas dinding jadi mangsa. Penuh dari depan sampai ke belakang. Dari pintu sliding hingga ke segenap bilik, belakang pintu dan pada cermin, lantai mozek, cadar, sarung bantal, baju, bahagian interior kereta pun dia tulis (nasib baik boleh padam). Sampailah badan dia sendiri pun dia tulis. Setakat buku latihan biasa tu, 2-3 hari je dan habis penuh satu buku. Tak cukup buku contengan, dia tulis macam-macam pada buku sekolah. Dinding sekolah pun dia dah tulis tapi cikgu dia kata nasib baik cat interior jenis yang boleh dibersihkan. 
Buku tulis Eusoff...penuh setiap muka suratnya dengan tulisan macam ni..

Buku sekolah pun jadi mangsa.

Dinding bilik tidur yang diconteng dek budak Eusoff.

Kalau saya pegang tangan kanannya supaya dia berhenti menulis, dia akan menulis guna tangan kiri. Kalau saya pegang kedua-dua tangan, dia pernah menulis guna mulut. Kalau saya sorok semua pen, dia akan tulis guna air liur atau kuah kicap. Atau dia akan guris dinding menggunakan bucu tajam dari permainan untuk menulis. Kalau saya sorok semua pen, buku, kuah kicap, permainan hingga dah takde surface lagi untuk dia tulis atau dia ada di suatu tempat yang takde langsung ruang dan permukaan untuk menulis (contoh: ketika naik motor), dia akan menulis di angin. Waktu nak tidur pun sama...satu tangan akan keluar dari selimut dan dia akan menulis di awangan sehingga terlena.


Eusoff si hyperlexia kini sedikit demi sedikit bercambah tumbuh satu lagi kategori baru iaitu HYPERGRAPHIA iaitu keinginan luar biasa untuk menulis. Walau bagaimanapun, ianya bukanlah sejenis kecelaruan tetapi dicetuskan oleh aktiviti luar biasa di bahagian temporal lobe pada otak manusia. Study case antara hyperlexia dan hypergraphia pula tak banyak yang saya jumpa, kerana kes begini adalah dikatakan jarang-jarang berlaku.


Sebenarnya saya merasa sedikit gusar melihat perkaitan antara hypergraphia dan serangan epilepsy. Itu belum lagi baca kaitannya dengan skizofrenia dan bipolar. Memang merisaukan. Saya harap obsesi baru Eusoff ini tidaklah sampai tahap itu..mungkin cuma pelahiran secara fizikal dari kebolehan membacanya itu saja.

No comments:

Post a Comment