Thursday, February 16, 2012

Aku & Eusoff SAMA??

Bila direnung-renungka balik..saya dan Eusoff tak banyak bezanya. Saya pun ada kebolehan mengasingkan diri dan shut off auditory saya daripada bunyik bising. Masa kecik arwah abah saya banyak kali bwk jumpa pakar telinga sebab mak selalu risau takut kalau-kalau saya telinga saya pekak. Saya masih ingat lagi abang-abang saya selalu mengusik saya dengan panggilan 'Nor pekak'.. Sangat kejam oke.. :))

Kalau tgk wayang dgn saya, boipren akan menjadik super boring sbb saya takkan respond dah pada percakapan org lain bila saya menonton atau kusyuk pada sesuatu. Tengok TV pun sama jugak... just ask my husband what it's like talking to me while I'm watching TV.. (Ampunnn suamiku..) Kat opis pun sama jugak.. bila ada latihan fire drill, saya selalu hangus. :)) Sebab saya selalu tenggelam dalam dunia saya sendiri terutama bila saya surfing internet atau membaca buku..which is my obsession from my childhood days until now.

And yes, saya pun hyperlexia.. boleh baca sendiri tanpa diajar. Saya boleh membaca pada usia 5 tahun, kerana selalu tengok arwah abah ajar abang-abang buat kerja sekolah. Saya sempat ke tadika 3 bulan saja, sebab kira, baca...semuanya saya dah tau.. So, arwah abah cakap, "tak perlu pergi tadika lama-lama..nanti kamu boring." Ketika menunggu bas pagi utk ke sekolah pada usia 7 tahun (darjah 1), saya pernah ditinggalkan bas sbb bas berhenti tapi saya tak naik sebab asyik membaca novel seram Siri Bercakap Dengan Jin.. To that extreme oke? :))

Tinggal lagi saya tak flapping hands aje...tapi suka goyang kaki. Kalau anxious saya akan kopek apa2 parut yg ada kat badan sampai luka balik.. Muka memang banyak parut..tak payah cakap, tengok je dah tau... Sebab kalau saya gementar, automatik jari-jemari akan mencari parut jerawat di kulit muka.. perangai tak cantik ni masih lagi ada sampai sekarang. Just like Eusoff..my mom called it bad habit, or actually it's a stimulatory behaviour?

Tantrum?? YES!! Hari aku nak nikah pun masih tantrum lagi bila adik aku rosakkan motorsikal kesayangan aku. Dan aku pernah bertindak ganas, akibatnya yang aku sangat menyesal.. My husband witnessed it all. *Thank you hubby for loving me for who I am.. :') Sob..Sob..

Bezanya saya dan Eusoff... saya terlebih bercakap or my brothers used to call me 'Mulut Pot Pet'.. and Eusoff in the other hand is non-verbal.

Bila tgk Eusoff saya teringat diri saya sendiri. Kalau dulu saya sebenarnya menghidapi autism, tapi mungkin sangat-sangat mild.. maknanya AUTSIM BOLEH SEMBUH la kan? I NEVER GIVE UP in praying for a miracle to happen to Eusoff.. Maha Suci ALLAH..tiada yang mustahil bagiMu..

3 comments:

  1. bersyukur sangat2....saya pun dah beranak pinak ni baru tahu diri sendiri sebenarnya autistik...tapi sekarang dah sembuh sikit

    ReplyDelete
  2. ke mana lagi nak tumpahnya kuah... kalo tak ke nasi....

    ReplyDelete