Friday, March 11, 2011

Belasungkawa Buat Si Kecil..

Akhirnya penderitaan si kecil itu berakhir.. Walaupun ibunya tidak pernah putus harapan untuk melihat bayinya sihat dan normal seperti bayi lain, Allah ternyata lebih sayangkan hambaNya yang satu itu. Dia sudah lama berjuang untuk hidup. Sudah lebih 7 bulan bertarung nyawa dengan disambungkan segala macam tiub dan saluran agar dia terus bernafas. Barangkali dia sudah lelah menanggung semua kesakitan itu, dan hampa hanya dapat menatap wajah ibu dan ayah yang dikasihi dari sebalik kotak kaca yang menjadi ruang kehidupannya sepanjang tempoh itu.

Aku tidak pernah lihat dia sebelum ini. Tapi saat dia dilahirkan, aku menemani ibunya hingga ke Dewan Bedah. Sementelah dia lahir saat baru berusia 27 minggu di dalam kandungan, lantas sebaik dia lahir, doktor terus memasukkan dia ke Unit Rawatan Rapi Neo-natal. Masa berlalu dan aku hanya mendengar khabar dan perkembangannya melalui ibunya setiap hari. Sayu hatiku bila ibunya memberitahu tidak pernah dapat merasa menggendong dan memeluknya, cuma dapat mengusap tubuhnya dan berbicara setiap kali datang melawat dia di hospital kerana dia mudah terdedah pada jangkitan kuman, satu perkara biasa bagi bayi dilahirkan pramatang.

Selalu juga kami menangis bersama bila diberitakan si kecil itu mengalami komplikasi. Dan air mataku sering saja bergenang bila menatap gambarnya yang ditunjukkan dalam telefon bimbit ibunya. Sungguh sayu melihat tubuh kecil itu ditusuk pelbagai jarum, apatah lagi bernafas menggunakan alat bantuan pernafasan. Sering pula aku teringat anak-anak di rumah lantas bersyukur kerana Allah mengurniakan kesihatan yang baik kepada mereka.

Setelah 3 kali dibedah kerana masalah usus, nyata tubuh kecil itu sudah tidak mampu bertahan lagi. Perlahan-lahan dia lemah dan akhirnya dijemput Tuhan, dalam dakapan hangat ibunya yang buat pertama kali dirasakan semenjak dia dilahirkan ke dunia. Saat menatap wajahnya yang diselimuti kain putih sewaktu jenazahnya dibawa pulang ke rumah, hatiku terasa luluh. Semua tetamu yang datang menziarahi juga sepertiku..masing-masing tidak dapat menahan sebak menatap wajah bersih yang suci tanpa dosa itu. Dia sungguh comel dan kecil, tak terbayangkan kesakitan dan kesengsaraannya menjalani 3 pembedahan major selama hayatnya. Lebih menyayat hati, luka bekas pembedahan terakhir pada sehari sebelumnya masih menitiskan darah, hingga menembusi kain kafan yang menjadi pakaian pertamanya di dunia ini, yang juga pakaian terakhir yang dipakainya untuk mengadap Ilahi.

Ku peluk ibunya dan ku bisikkan padanya agar dia tabah...sambil air mata kami sama-sama menuruni pipi dengan lajunya. Walaupun dia cuma anak sahabatku, walaupun aku tak pernah melihatnya dengan mataku sendiri kerana tidak dibenarkan melawat atas sebab terbatas prosedur hospital, terasa aku benar-benar mengenalinya, melalui cerita-cerita ibunya. Terasa seperti dia sungguh dekat di hatiku, walaupun tidak pernah bersua muka.

Saat pusara kecil itu kami tinggalkan dengan hati yang pilu, aku sempat menghadiahkan Al-Fatihah buatnya. Semoga rohnya ditempatkan di kalangan hamba-hamba yang dikasihi Allah s.w.t. Selamat tinggal sayang, semoga engkau damai di sisi Penciptamu...

No comments:

Post a Comment