Tuesday, September 25, 2012

Resemblance

Assalamualaikum..

Eusoff adalah umpama jelmaan saya waktu kecil. Dia seakan saya..sungguh!! Apa yang membezakan saya dan Eusoff hanyalah dia mengalami masalah pertuturan sedangkan saya tidak. Soalan dari seorang sahabat mengenai masa kecil saya sesungguhnya telah membuka sebuah dimensi baru tentang bagaimana seharusnya saya memahami Eusoff...anak autisme saya.

Saya juga seorang hyperlexic..boleh membaca sendiri tanpa masuk kelas secara formal. Duduk bersama abang-abang yang membuat kerja sekolah atau minta emak membacakan cerita bersiri di akhbar mingguan sudah cukup bisa membuatkan saya tahu membaca. Seingat saya..sedari berumur 5 tahun saya sudah boleh membaca buku cerita. Sewaktu berumur 7 tahun, saya sudah mula membaca novel cinta, novel seram, thriller dan penyiasatan malah juga buku kesusasteraan kepunyaan abang-abang atau buku-buku yang mereka pinjam dari perpustakaan sekolah. Seringkali juga saya ditinggalkan bas sekolah kerana asyik membaca buku dan tak sedar bas yang di depan mata sedang bergerak pergi. 


Saya sering disuruh diam kerana kebanyakan orang tak larat melayan pertanyaan demi pertanyaan dari saya. Dan sekiranya saya mahukan apa2..saya akan menangis dan merajuk berhari-hari hingga mendapat apa saja yang dihajati. Baru-baru ini ketika bercuti hari raya di rumah emak saya, emak saya telah membuat pengakuan ini "Kamu memang susah sikit nak dijaga masa kecil, maklumlah kamu perempuan seorang. Memang lain dari yang lain".. Maksud emak saya tak jelas sangat, tapi mungkinkah apa yang cuba disampaikan adalah kerana saya mempunyai autism traits?

Kerana saya ini kategori yang pandai di sekolah..memang selalu menerima hadiah dan anugerah cemerlang setiap tahun. Seingat saya, cuma 2 kali saya tak dapat anugerah tiga terbaik di kelas sepanjang darjah 1 hingga 6, tapi saya masih menerima anugerah cemerlang matapelajaran. Sedangkan kerja saya di rumah hanya menonton TV dan bermain. Ini membuatkan saya sering menerima keistimewaan di rumah..dibelikan makanan yang sedap-sedap dan diberikan hadiah yang abang-abang saya tidak boleh mendapatkan. Jadi saya sering ditinggalkan ketika mereka pergi bermain..atau jadi mangsa usikan dan dipukul di belakang emak dan abah.


Saya juga mempunyai masalah kerap bermimpi buruk. Sangat banyak mimpi buruk. Dalam ertikata lain..saya kerap mengigau. Sungguh banyak mimpi buruk yang masih segar dalam ingatan saya hingga saat ini.. Seiring dengan usia meningkat dewasa, mimpi buruk saya akhirnya hilang sehingga kini saya terasa agak sukar saya mahu bermimpi ketika tidur.

Dan masalah sensory mulut yang sehingga sekarang menyebabkan saya mengalami kerosakan gigi yang agak teruk dari kecil sampai dewasa kerana saya benci memberus gigi. Sewaktu mengandung saya bertambah benci dengan berus gigi..berkali-kali saya membuangnya dan membeli berus gigi yang baru. Tapi kebencian itu tetap tidak dapat saya hilangkan.. Akhirnya saya mengerti, sebenarnya saya mengalami masalah 'sensory' mulut yang teruk.



Mengimbas kembali kisah saya masa kecil membuat saya merenung kembali apa yang Eusoff alami. Dia cuma seperti saya..tidak ada apa yang teruk sangat mengenai autisme. Ini menguatkan keyakinan pada apa yang saya doakan setiap hari.. Eusoff akan sembuh suatu hari nanti, sepertimana saya juga yang kini telah pun mempunyai keluarga dan kehidupan sendiri.  

1 comment:

  1. So true... u are sooooooooooooooooo 'clever' masa sekolah dulu! Lukis pun hebat..

    ReplyDelete